Webroot, et amerikanske selskap kjent for Spy Sweeper-produktene som verner både bedrifter og individer mot spionvare («spyware»), har gitt Equation Research i oppdrag å undersøke holdninger og praksis til spionvare i amerikanske bedrifter.
Undersøkelsen er gjennomført blant 275 IT-sjefer og ledere.
Ifølge en pressemelding fra Webroot sier 82 prosent av bedriftene at de har spionvareinfiserte PC-er i sine nettverk. 70 prosent av dem er bekymret for tingenes tilstand, men færre enn ti prosent har installert kommersielt tilgjengelig vern mot spionvare. Over en tredel har merket økt hyppighet av spionvareinfeksjoner det siste halvåret.
Undersøkelsen tyder på at spionvare oppfattes primært som et produktivitetsproblem. Webroot mener at spionvare også er en sikkerhetstrussel, og at bedrifter som ikke verner sine nettverk utsettes for tap av følsomme opplysninger.
Webroots ansvarlige for trusselanalyser, Richard Stiennon, mener at bedrifter må håndtere spionvare omtrent på samme måte som de håndterer virus, med egen programvare, oppdaterte definisjoner, regelmessige skanninger av klienter i nettverket, rapportering av infeksjonstilfeller sentralt, og egne verktøy for å isolere infiserte maskiner og fjerne spionvare.
Les også:
- [25.04.2005] Maskinvare holder spionvare ute
- [23.12.2004] 2004 vil bli husket som spionåret
- [01.12.2004] Ubeskyttede Windows-PCer kan kapres på minutter
- [04.11.2004] Pengeinteresse tar over hos virusmakere
- [26.10.2004] Begredelig sikkerhet på hjemme-PC-er
- [25.10.2004] Spyware-baron må fjerne kode
- [18.10.2004] De fleste PC-er er kapret av spyware
- [28.09.2004] Norman tilbyr spionvern fra Lavasoft