Amerikanerne har kunnet kjøpe stuePC-er etter Microsoft-spesifikasjonen «Windows XP Media Center PC» i to år, men salgstallene har vært mindre enn bare labre. Denne kjensgjerningen, samt bekymring fra PC-leverandørene om at markedskampanjene til Microsoft og Intel ikke leverer et tilstrekkelig samordnet budskap, har utløst den første felles markedskampanjen mellom de to.
Den første ekte «Wintel»-kampanjen er døpt «Digital Joy». Foruten et nettsted – DigitalJoy.com som ennå ikke er på lufta – skal Microsoft og Intel bruke «noen titalls millioner dollar» på reklame i tv, trykte medier og kinosaler, samt sette opp 38 demonstrasjonsstuer med Media Center PC-er, Media Center Extender og annen teknologi, i USAs største handlesentre. Demonstrasjonsstuene – døpt «Experience Centers» (opplevelsessentre) – skal vise alle mulighetene som ligger i moderne hjemme-IT, med blant annet trådløs overføring av lyd og video mellom ulike apparater og fra rom til rom.
Markedskampanjen er begrenset til USA, der det er et umiddelbart behov for å gjøre Media Center-teknologien kjent før julesesongen kommer i gang for alvor.
Microsoft og Intels vektlegging av hjemme-IT følger en av hovedtrendene som analyseselskapet Gartner omtaler for årene fram til 2010. Hjemmemarkedet er i ferd med å bli IT-bransjens viktigste markedet, og det er konsumentene som vil definere utviklingen innen maskinvare de nærmeste årene, ifølge Gartner.
Les også:
- [06.01.2005] Microsofts får nye partnere i stua
- [03.11.2004] IT-bransjen deles opp i klare kongeriker
- [13.10.2004] Dell Norge lister seg inn i privatmarkedet
- [13.10.2004] Rimeligere mediesenter fra Microsoft
- [06.10.2004] Standard for PC-kopling til mediespillere