FORBRUKERTEKNOLOGI

Intel og Microsoft slår til for hjemme-IT

Microsoft og Intel går sammen om å markedsføre digital teknologi for hjemmeunderholdning.

4. nov. 2004 - 08:22

Amerikanerne har kunnet kjøpe stuePC-er etter Microsoft-spesifikasjonen «Windows XP Media Center PC» i to år, men salgstallene har vært mindre enn bare labre. Denne kjensgjerningen, samt bekymring fra PC-leverandørene om at markedskampanjene til Microsoft og Intel ikke leverer et tilstrekkelig samordnet budskap, har utløst den første felles markedskampanjen mellom de to.

Den første ekte «Wintel»-kampanjen er døpt «Digital Joy». Foruten et nettsted – DigitalJoy.com som ennå ikke er på lufta – skal Microsoft og Intel bruke «noen titalls millioner dollar» på reklame i tv, trykte medier og kinosaler, samt sette opp 38 demonstrasjonsstuer med Media Center PC-er, Media Center Extender og annen teknologi, i USAs største handlesentre. Demonstrasjonsstuene – døpt «Experience Centers» (opplevelsessentre) – skal vise alle mulighetene som ligger i moderne hjemme-IT, med blant annet trådløs overføring av lyd og video mellom ulike apparater og fra rom til rom.

Markedskampanjen er begrenset til USA, der det er et umiddelbart behov for å gjøre Media Center-teknologien kjent før julesesongen kommer i gang for alvor.

Microsoft og Intels vektlegging av hjemme-IT følger en av hovedtrendene som analyseselskapet Gartner omtaler for årene fram til 2010. Hjemmemarkedet er i ferd med å bli IT-bransjens viktigste markedet, og det er konsumentene som vil definere utviklingen innen maskinvare de nærmeste årene, ifølge Gartner.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra