Som andre søkemotereksperter lever Roar Eriksen av å hjelpe kunder til å oppnå en best mulig plassering på de store søkemotorene. Eriksen kastet seg derfor over Microsofts nye betaversjon av søkemotor, etter at denne ble lansert i forrige uke.
Det som ofte er problemet for verdens næringsliv er at Google og nå Microsoft, ikke offentliggjør regler som er nøyaktig for hvordan de velger hvilke søketreff som skal komme øverst. For å finne ut hvordan dette fungerer må optimaliseringseksperter jobbe med å teste og feile i søkemotorene.
digi.no bad Eriksen om å gå gjennom den nye søkemotoren til Microsoft, grunnet at Eriksen er ekspert innen området søkemoter. Han har jobbet med de sentrale søkesystemene og crawleren hos Google som innleid konsulent. I dag jobber Eriksen for søkemotorteknologiselskapet Online Services.
Eriksens konklusjon er at Microsofts nye søkemotor er "en veldig betaversjon".
- Skal Microsoft rekke å lansere det de mener er en ferdig søkemotor i januar, har de en stor jobb foran seg, oppsummerer Eriksen.
Han understreker at han synes det er sunt med konkurranse, og påpeker at Microsofts søkemotor er bedre enn Google på flere felter som eks på merkevarer og reiseliv. Innen reiseliv er den nye søkemotoren veldig bra på å finne hoteller, leiebiler osv. i forbindelse med forskjellige reisemål.
Søkemotoren har en lang rekke uforklarlige og merkelige utfordringer, forteller Eriksen. Han har i sine tester benyttet egne testsider og domener som han vet hvilken respons Google og andre søkemotorer gir.
Han gir digi.no en rekke eksempler på svakheter med beta-versjonen av søkemotoren:
- Microsofts søkemotor er dårlig på språkgjenkjenning kontra domene. Hvis du har .com domene med norsk tekst, havner du til tider langt ned på rangeringene.
- Søkemotoren er veldig dårlig til å luke ut juksesider, forteller Eriksen etter å ha testet med et domene der han har laget mange juksesider. Slike nettsteder som dette har automatisk blitt fjernet av blant annet Google. Men Microsoft derimot, presenterer juksesidene meget høyt. Han påpeker også at Microsoft gir Radisson SAS full uttelling for deres triksing. Hotellkjeden ble nylig kastet ut av Google.
- Microsofts søkemotor er også dårlig til å luke ut domener med duplikat innhold, noe som kan gi mange like resultater på en hel rekke søkte kombinasjoner.
- Microsoft gir foreløpig en dårligere dekning på store norske nettsteder enn det Google gjør. De har veldig mye som gjenstår, med henhold til å indeksere norske nettsteder tilfredsstillende.
- Søkemotoren lar deg justere både hvor nøyaktig, og hvor nye treff du vil ha. Men å justere disse spakene synes å ha liten effekt - foreløpig hvert fall. Men Eriksen ser frem i mot at dette skal fungere i fremtiden.
- Det er uklart hvilke filtyper Microsoft finner. Eriksen har ikke sett noen PDF-filer foreløpig, men regner med at dette vil bli presentert like godt som det Google gjør i dag.
- Det dukker opp rare, objektive feil. På nettet sirkulerer følgende morsomhet: Et søk på ordene "More evil than satan" serverte betaversjonen en liste med www.google.com og www.microsoft.com på som først og fjerde treff. Ordene evil og satan forekommer ikke på sidene. Dette er relevante algoritmejusteringer Google har klart å rette opp, men som Microsoft har igjen å bearbeide. Microsoft har nå (mandag morgen) rettet denne konkrete feilen, trolig fordi den ble så kjent.
Eriksen forteller videre at han ser på betaversjonen til Microsoft som en ny og spennende måte å presentere resultater etter et søk, og påpeker at konkurranse der Google bare har blitt mer og mer dominerende vil få positiv virkning for oss brukere