digi.no omtalte i denne uken en rapport fra rådgivningsselskapet KPMG, som framholder at IP-telefoni eksponerer nettverkene for trusler fra utsiden.
Les også:
- [20.05.2005] IBM skal redde forskningen i Nortel
- [13.05.2005] Barn døde etter feilkoplet IP-telefon
- [09.02.2005] Allianse skal sikre IP-telefoni
- [09.02.2005] Cisco vokser nå på WLAN
- [19.11.2004] Trygt å prate over IP-telefon
- [16.11.2004] Advarer mot økt risiko med IP-telefoni
Med nye aktører som Telio, IP24 og TeleVoIP på privatmarkedet, er IP-telefoni plutselig på alles lepper. KPMG mener at når telefoni kjøres over Internett, er det fullt mulig for en dyktig hacker å ødelegge eller avlytte systemet.
Men dette gjelder ikke IP-telefoni mot bedriftsmarkedet, hevder Cisco, i likhet med konkurrenter som Alcatel, Avaya, Ericsson og Nortel.
Cisco Norge fikk en vekst i omsetning på hele 60 prosent i siste kvartal målt opp mot samme periode i fjor, og IP-telefoni bidro i sterk grad.
– IP-telefoni har skapt stor forvirring blant våre kunder. Løsninger for privatpersoner blandes også ofte med løsninger for bedriftsmarkedet, noe som skaper ytterligere forvirring, sier ansvarlig for markeds- og forretningsutvikling i Cisco Norge, Nils Ove Gamlem.
I motsetning til tjenestene tiltenkt privatmarkedet som bruker Internett som bærer, kjører Cisco IP-telefoni over lukkede bedriftsinterne nett.
– Sikkerhet på et bedriftstilpasset system er noe helt annet enn IP-telefoni mot privatmarkedet, fastslår Gamlem.
Han forklarer at IP-telefoni mot bedrifter kjøres over dedikerte virtuelle nettverk, der det bærende IP-nettverket er sikret med brannmurer, antivirusprogrammer og antiinnbruddsprogram. Selve hussentralen kjøres på Microsoft plattform, der alle unødvendige tjenester er skrudd av.
Ettersom plattformen er «fryst», er det ikke mulig å gjøre endringer fra utsiden. Selve kjernen i operativsystemet er sikret, og det er ikke mulig å gjøre endringer uten at administrator godkjenner det.
Cisco har levert over fire millioner IP-telefoner globalt og 30.000 IP-telefoner i Norge fordelt på 300 kunder i løpet av tre år. Leveransen skjer i stor grad gjennom forhandlerapparatet, der Datametrix, Ementor og IBM er valgt som prefererte partnere.
– Vi har i løpet av denne tiden ikke fått innrapportert et eneste sikkerhetsbrudd på IP-telefoni, hevder Gamlem.
Ifølge Gartner/Meta-group hadde Cisco 33 prosent på IP-telefoni til bedriftsmarkedet i Vest-Europa i fjor. IP-telefoni var likevel bare fire prosent av det totale markedet for bedriftstelefoni, som fortsatt gjør Cisco til en liten nisjeaktør.