Gartner har publisert en undersøkelse som tar for seg en rekke faktorer som mange bedrifter må forholde seg til når de skal velge e-postklient for de ansatte.
Analyseselskapet skriver at valget er blitt vanskeligere enn tidligere, blant annet fordi bedriftene i mange tilfeller tar i bruk e-postservere fra leverandører som ikke tilbyr klienter, men også fordi bedriftene ønsker å ta i bruk funksjonalitet som er ny i mange e-postklienter, for eksempel støtte for hurtigmeldinger og webkonferanser.
Gartner definerer en e-postklient som brukergrensesnittet for å få tilgang til e-postbokser lagret på en server. Klienten kan også benyttes til å administrere lokalt lagrede data, slik som personlige mapper, i tillegg til funksjonalitet for arbeidsflyt, kontaktadministrasjon og en salgs personlig dokumenthåndtering.
I rapporten har Gartner stilt som krav at klientene skal kunne sende og motta data fra selskapets e-post- eller gruppevareserver. De skal kunne håndtere vedlegg, ha en personlig adressebok og støtte nøstede personlige mapper.
Analyseselskapet har ikke sett på utbredelsen av de ulike klientene som omtales i rapporten, fordi det ikke alltid er noe en-til-en-forhold mellom bruker, e-postklient eller e-postserver. Dette skyldes at en enkel klient kan benyttes av flere brukere, hver med sin egen profil. En bruker kan også benytte flere klienter, avhengig av om brukeren er på kontoret eller på reise. Organisasjoner kan godt benytte Microsoft Office med lisens for Outlook, men likevel velge en å benytte en annen klient. I tillegg vil en del brukere kunne benytte webbaserte klienter.
Gartner mener at bedrifter og organisasjoner krever at leverandørene kontinuerlig leverer forbedringer for å løse spørsmål som overfylte innbokser, spam, ondsinnet kode og generell tillit til e-postklienten som det viktigste brukergrensesnittet.
I evalueringen har Gartner sett på ni ulike e-postklienter med vekt på sju ulike kriterier:
- Kalender: Klienten integrerer støtte for kalender/timeplan, med støtte for iCalandar (iCAL), en Internett-standard for utveksling av kalenderdata mellom iCAL-kompatible klienter.
- Katalogtjenester: Støtte for LDAP-kataloger, muligheten for å opprette personlige e-postlister og støtte for vCard, en Internett-standard for utveksling av kontaktdata mellom vCard-kompatible klienter.
- Finansiell levedyktighet og forpliktelser overfor markedet: Leverandørens evne til å generere vedvarende omsetning og inntekter er ifølge Gartner en indikator på leverandørens finansielle levedyktighet. Innsatsen og investeringene leverandøren har demonstrert i e-postklientproduktet, for eksempel gjennom forskning og utvikling eller markedsføring og salg, er en indikator på hvor vellykket produktet er i markedet. I tillegg er kvaliteten på selskapets supportordninger evaluert.
- Meldingshåndtering: Muligheten for at innholdet i meldingen kan opprettes og vises som ren tekst, rik tekst eller HTML. Støtte for spam- og innholdsfiltrering, regler eller skript, indeksering og søk, stavekontroll, samt import og eksport av meldinger, kalender- og kontakt-data.
- Plattform: At klienten støtter flere ulike PC-operativsystemer.
- Sanntids samarbeid og kommunikasjon: Klientens støtte for kommende, supplerende teknologier, slik som integrerte hurtigmeldinger, tilstedeværelse, RSS (Really Simple Syndication) og video.
- Sikkerhet: Klientens støtte for ulike protokoller for kryptering av meldinger, for eksempel S/MIME, PGP og SSL/TLS.
Gartner har delt inn de ni evaluerte klientene i tre grupper, klienter som støtter både e-post, delt kalender funksjonalitet og personlige produktivitet, klienter som bare støtter POP, IMAP og SMTP, samt klienter basert på åpen kildekode.
Klientene i den første kategorien er Lotus Notes 6.5, Outlook 2003 og Novell GroupWise 6.5. I den andre kategorien kommer Outlook Express 6.x, Netscape Mail 7.x, Opera Mail 7.x og Eudora 6.x. I den tredje kategorien har Gartner valgt ut Mozilla Mail 1.x/Thunderbird og Novell Evolutions 2.x.
Hva Gartner skriver om de ulike klientene, er gjengitt i denne artikkelen.
Strong
negative |
Caution | Promising | Positive | Strong
positive |
|
IBM Lotus Notes 6.5
</</strong> |
|||||
Microsoft Office Outloook 2003 | |||||
Novell GroupWise 6.5 | |||||
Microsoft Outlook Express 6.x | |||||
Netscape Mail 7.x
</</strong> |
|||||
Opera, Opera Mail 7.x | |||||
QUALCOMM Eudora 6.x</</strong> | |||||
Mozilla Mail 1.x Mozilla Thunderbird | |||||
Novell Evolution 2.x
</</strong> |
Tabellen over viser hvilken Gartner vurdering gir de enkelte e-postklientene
"Strong positive" er Gartners sterkeste anbefaling. Disse produktene/leverandørene anses for å være sterke strategiske valg.
"Positive" gis til produkter som viser styrke innen spesifikke områder, men som for en stor del er opportunistiske.
"Promising" gis til produkter som har potensial innen spesifikke områder. Initiativet eller leverandøren anses dog ikke som ferdig utviklet eller modnet.
"Caution" gis til produkter som har klare utfordringer innen ett eller flere områder, og som kan være relativt risikable for kundene å satse langsiktig på.
"Strong negative", som ikke er gitt til noen av produktene i denne undersøkelsen, gis til produkter som har vanskeligheter med å løse problemer innen flere områder. Dette er produkter Gartner fraråder bedrifter å bruke.
Gartner mener at innen 2008, vil dagens e-postklienter være erstattet av en mer omfattende meldings- og kommunikasjonsklient i 60 prosent av organisasjonene. Disse klientene ventes å støtte voksende informasjonsformater, slik som RSS og blogger, i tillegg til tradisjonell tale, e-post og hurtigmeldinger. De ulike leverandørene vil støtte forskjellige grupperinger av meldings- og kommunikasjonsteknologier., noe som fører til at organisasjoner vil måtte velge mellom flere overlappende produkter.