Interessen for Microsofts Tablet PC-plattform har til nå vært begrenset. Det betyr ikke at selskapet vurderer å legge teknologien på is, snarere tvert imot. Selskapet håper at alle bærbare PC-er på lang sikt vil tilby Table-funksjonalitet, det vil si støtte for blant annet håndskriftsgjenkjenning og inndata ved hjelp av en penn, i tillegg til det vanlige tastaturet og musen.
Microsoft tilbyr en spesiell utgave av Windows XP som er tilpasset denne typen bærbare PC-er, som leveres av flere PC-produsenter.
Ifølge britiske IT Week skisserte Microsoft i forrige uke hvordan selskapet planlegger å videreutvikle Tablet PC-plattformen.
Den neste store oppgraderingen av programvaren vil først komme samtidig med Longhorn, som ventes i 2006. Det er ikke ennå avklart om Microsoft vil komme med en egen Tablet PC-utgave av Longhorn, eller om funksjonaliteten skal følge med standardutgaven av operativsystemet.
Microsoft UKs Windows-sjef, Cynthia Crossley, forteller til IT Week at selskapet innen den tid planlegger å tilby ny funksjonalitet til plattformen gjennom servicepakker.
- Tablet PC-er og bærbare kommer til å bli fundamentale for mobil databehandling. Men det er fortsatt noen ting som må gripes fatt i, slik som nettverksroaming og hvordan vi kan forbedre håndskriftgjenkjenningen. Dette er brikker som vi er nødt til å få på plass, sier Crossley.
Les også:
- [07.01.2011] Massivt nettbrett-trykk i Vegas
- [04.05.2010] Microsoft har ikke mistet troen på tablets
- [26.04.2005] Planlegger lavpris tablet-PC
- [03.03.2005] Tablet PC til utendørs bruk
- [17.11.2004] Oppgradert kombi-bærbar
- [20.10.2004] Hver tredje PC er en bærbar
- [26.08.2004] Ny Windows-versjon for Tablet PC-er
- [09.08.2004] Labert salg av Tablet PC
Selv om interessen for Tablet PC ikke har vært spesielt stor, oppgir selskapet nå at salget vokser.
- Leveransene av Tablet PC-systemet økte med 64 prosent i forrige kvartal, sier Crossley, og legger til at det først og fremst er i relativt små selskaper at interessen er størst.
- Tablet PC-er følger en typisk kurve, hvor de første enhetene går til avanserte brukere og de vertikale markedene. For å nå massemarkedet, vurderer vi nå å redusere prisen og å skape løsninger rundt plattformen, forteller hun. I samarbeid med selskapets maskinvarepartnere vil Microsoft også se nærmere på kravene til bedriftskundene, noe som kan føre til enheter i nye formater.