Analyseselskapet Gartner har sendt ut en betenkning om avtalen mellom IBM og Lenovo, der Lenovo overtar IBMs PC-virksomhet, og der IBMs inntreden på eiersiden reduserer den kinesiske statens andel i Hongkong-børsnoterte Lenovo til under 50 prosent.
Les også:
- [02.05.2005] Lenovo Norge etableres over sommeren
- [25.01.2005] Klarsignal for Lenovo Norge
- [25.01.2005] Frykter spionasje etter IBM-Lenovo
- [03.01.2005] IBM PC var pengesluk i mange år
- [14.12.2004] IBM med enda en Kina-avtale
- [09.12.2004] Kina den største eier i ny IBM-PC-bedrift
- [08.12.2004] Skal bruke IBMs prestisje og logo
- [08.12.2004] Lenovo blir 3. størst på PC
I betenkningen skriver Gartner at avtalen er gunstig for begge parter, og at andre PC-leverandører vil merke større pris på priser og marginer.
Gartner mener IBM vil sitte igjen med laver omsetning men høyere inntjening, og vil beholde den direkte forbindelsen til sine kunder. Lenovo på sin side får tilgang til en virksomhet med globalt salg og markedsføring, med spesiell styrke innen bærbare.
Utfordringen for det nye Lenovo vil dels være å forene to ulike kulturer, dels følge opp markedet med egnede produkter. Det vil være spesielt viktig å opprette statusen til IBMs Thinkpad-familie med bærbare, samt utvikle et assortiment innen stasjonære PC-er som kan utfordre Dell, mener Gartner.
I forrige måned spådde Gartner at tre av verdens ti største PC-leverandørene vil trekke seg fra markedet innen 2007. Avtalen mellom Lenovo og IBM betraktes som en delvis oppfyllelse av denne spådommen.
Både komponentleverandører og konkurrenter vil merke presset fra det nye Lenovo, mener Gartner. Analytikerne tror konkurrentene vil få spesielt store problemer med å hevde seg på det kinesiske markedet, og at det internasjonale markedet nå vil preges av en ny global leverandør med en kostnadsstruktur tilsvarende den til Dell.
Tabellen nedenfor peker på hvordan nye Lenovo vil prege stillingen blant verdens fem største PC-leverandører: