Gartner mener Google Desktop Search har et stort potensial i bedrifter. Men i likhet med flere andre, advarer analyseselskapet mot sikkerhetsproblematikk knyttet til verktøyet. I tillegg mener selskapet at verktøyet mangler funksjonalitet klargjort for bedriftsbruk. Dermed er verktøyet foreløpig uegnet for utbredt bruk.
Uten å komme med konkrete forslag, anbefaler Gartner at bedriftsbrukere i stedet tar i bruk en sikker, personlig søkemotor som er utviklet med bedriftsbrukere i tankene.
Google Desktop Search ble lansert som en betautgave i oktober. Det er et verktøy som indekserer dokumenter, tekstfiler og e-posten lagret på den enkelte brukers maskin, i tillegg til chatloggene til AOLs hurtigmeldingsklient og websidene som tidligere er blitt vist i brukerens nettleser.
Gartner er bekymret over Googles "Consent to Collect Nonpersonal Information", som erklærer at søkeverktøyet bare samler inn ikke-personlige data. Erklæringen er likevel en ensidig kontrakt hvor brukeren må stole på at Google vil ta de rette avgjørelsene om hvilken informasjon som samles inn. Selskapet oppgir at det vil holde seg strengt til disse reglene, også i framtiden. Selskapet oppgir også at brukerne kan skru av den delen av programvaren som kommuniserer med Google, hvis de ønsker det. I tillegg vil Google utvikle utvidete sikkerhetsfunksjonalitet som gir administratorer bedre kontroll over hvor og hvordan programmet blir installert. Men Gartner mener at produktet fortsatt ikke gir bedriftene et godt nok fundament for sikkerhet og support.
Blant den andre funksjonaliteten Gartner savner, er flere muligheter for å brukertilpasse brukergrensesnittet, fleksibilitet knyttet til visualisering av resultatene, gruppeinndelt administrasjon og lastbalansering av indekseringen.