Microsoft kunngjorde i går at de har kjøpt Giant Company Software, en liten men svært avansert leverandør av programvare mot spionvare og søppelpost, kjent blant annet for driften av Spynet Research Center.
Giant har tolv ansatte med svært høy kompetanse i en viktig nisje for hele IT-bransjen. Det er ikke opplyst hvor mye Microsoft har betalt for selskapet.
I en redegjørelse på nettstedet til Giant, heter det at Microsoft innen én måned vil gjøre tilgjengelig en betautgave av et verktøy mot spionvare basert på Giants nåværende produkt.
Microsoft-verktøyet vil kunne brukes til å sette opp et kontinuerlig vern mot uønsket programvareinstallasjon, med både varsling, skanning og fjerning av spionvare, på PC-er med Windows 2000 eller nyere. Det beskrives som en viktig utvidelse av sikkerhetsegenskapene i Windows XP Service Pack 2 som har vært distribuert gjennom Microsofts automatiske oppdateringstjeneste siden oktober.
Informasjon om lanseringstidspunkt for en endelig versjon av Microsofts antispionvareklient vil publiseres på selskapets nettsider mot spionvare.
Oppkjøpet peker mot at Microsoft sikter mot å bli en selvstendig aktør innen IT-sikkerhetsprodukter, et marked anslått til 13 milliarder dollar årlig. I juni i fjor kjøpte Microsoft det rumenske antivirusselskapet GeCad. Fram til i sommer ble en integrasjon av antivirus i Windows bestemt avvist. I juni gikk det rykter om at Microsoft ville kjøpe antivirusleverandøren McAfee for 150 millioner dollar, men det ble ikke noe av.
Les også:
- [08.02.2005] Microsoft kjøper enda mer antivirus
- [06.01.2005] Microsoft legger ut gratis spionfjerner
- [03.01.2005] USAs antispamlov virker ikke
- [23.12.2004] 2004 vil bli husket som spionåret
- [20.12.2004] Hotmail bytter antivirus
- [22.06.2004] Microsoft kan kjøpe antivirusselskap
- [17.06.2004] Vil ikke bunte antivirus i Windows
- [14.08.2003] Microsoft betatester hysj-hysj PC-sikkerhetspakke
- [11.06.2003] Microsoft kjøper antivirus fra Romania
I et intervju med Wall Street Journal sier Microsofts visepresident Mike Nash at Microsoft vil utgi et eget antivirusverktøy, men han vil ikke si noe om tidspunktet for en slik lansering.
Microsofts antivirus vil ifølge Nash selges på abonnementsbasis med automatiske oppgraderinger. Som motiv for satsingen peker Nash på at bare en tredel av Windows-brukerne har oppdatert og effektivt antivirus, og at han er bekymret for de to tredelene som ikke har noe vern mot ormer og virus.
Avisa skriver også at Microsoft i det stille har trålet Silicon Valley og andre områder på jakt etter både innovative sikkerhetsselskaper og etablerte aktører innen kampen mot virus, spionvare og spam. Et annet område der Microsoft ønsker å kjøpe kompetanse, skal være innen ordninger for å styre programvareoppdateringer, slik at det blant annet blir billigere og enklere for store kunder å holde seg à jour med Microsofts sikkerhetsfikser.