Telio var den første bredbåndstelefoni-leverandøren i Norge og selskapet fikk en frisk start. Likevel var målene satt litt for høyt - man spådd 50.000 kunder i 2004.
Resultatet ble 30.000, men administrerende direktør Rune Strømmen hevder likevel å være strålende fornøyd og melder at Telio tjente penger i 2004.
- Vi tilbyr forhåndsbetalt fastpris og gratis tellerskritt og skviser dermed marginene. Det sier seg selv at vi trenger store volum for å kunne tjene penger, sier han til digi.no.
I desember-måned som gjerne har lav aktivitet de to siste ukene, solgte Telio over 3.000 abonnementer. Salget har vært jevnt over økende for året som gikk.
Telio tror på 70.000 nye abonnenter i år, og vil i såfall ha klart å kapre 100.000 kunder på to år.
Analyseselskapet Norsk Telecom spår 200.000 bredbåndstelefonikunder i løpet av 2005, mens Post- og teletilsynet anslår mer beskjedent 125.000 kunder.
- Det er ikke urealistisk at vi klarer halvparten av disse, sier Strømmen.
Rundt 46.000 bredbåndstelefonkunder er registrert i 2004.
Men det kan bli tøft når telegiganten Telenor slår til med IP-telefoni mot privatmarkedet i mars. I tillegg har NexGenTel varslet tilsvarende løsning i 2005.
I fjor poppet nye aktører opp i rask rekke etter Telio som TeleVoIP, IP24, Lyse Tele og kraftselskaper.
Det er først og fremst Lyse Tele og kraftselskapene som kan ha noen tusen abonnenter som Telio oppfatter som utfordrere. IP24 hevdet i november å allerede å ha over 7.000 kunder via web og partnere, men har senere blitt anklaget for pyramidespill.
Telio har inngått et samarbeid med blant annet Narvesen som selger adaptere og abonnement over disk.
Det var i begynnelsen stor frustrasjon over lang ventetid på adaptere og kundesupport i fjor våres. Nå bedyrer Strømmen at alt er under kontroll og at gjennomsnittelig ventetid på support er redusert til i snitt fem minutter.
Bordtelefonene forventes å komme i løpet av våren. Telio har i tillegg lansert avansert telefonsvarer som enten kan leses av ved å ringe tradisjonelt til svareren, eller hente beskjeden på epost eller på web. Flere hundre skal allerede ha tatt tjenesten i bruk.