Mange forbinder nok Elkjøp fremdeles med hvitevarer og TVer, men digi.no har fått tall som viser at Elkjøp, i selskapets nåværende regnskapsår, vil omsette for hele 1,6 milliarder kroner på salg av IT-produkter.
Elkjøp vokser i rakettempo i IT-markedet– på bekostning av tradisjonelle IT-forhandlere og IT-butikker. Elkjøp markedsfører seg i utgangspunktet mot privatmarkedet, men forteller at man merker at også mange av de minste bedriftene handler hos dem.
Med lokkepriser som i enkelte tilfeller medfører tap, presser Elkjøp også nettbutikker som Komplett, MPX og PSdata. digi.no omtalt i desember at Elkjøp kjører lokkepriser som trolig medfører tap på dataspill.
Elkjøp offentliggjorde på onsdag tall, der man avslører nye vekstambisjoner i hele Norden, særlig på salg over Internett.
digi.no tok kontakt med Elkjøp og får bekreftet mistankene: Det er et felt som vokser raskere enn noe annet - salget av IT-produkter.
Elkjøp begynte med IT-produkter så tidlig som i 1990, men satset tyngre i 1997, og IT-produkter fikk så skikkelig med plass i deres annonseaviser i 2002.
Atle Lillehagen er markedsdirektør på datasegmentet hos Elkjøp Norge, men vil ikke gå ut med konkrete tall. Man kan likevel gjøre et omtrentelig regnestykke: Elkjøp omsatte for 5,3 milliarder kroner i 2004, estimerer kilder Finansavisen har snakket med.
Når Lillehagen så forteller til digi.no at hele 30 prosent av omsetning nå er dataprodukter, ender Elkjøp opp med å ha solgt dataprodukter for rundt 1,6 milliarder kroner. Og i tillegg til dette kommer mobilsalget, der Elkjøp er størst i Norge.
1,6 milliarder omfatter heller ikke salget av dyre LCD- og plasma-TVer. Det eneste dette omfatter som kanskje er litt på siden av IT-bransjen, er digitale videokamera. Datakategorien hos Elkjøp omfatter varer som PCer, harddisker, skrivere, skannere, tastaur, nettverk og digital kamera.
Elkjøp tas vanligvis ikke med på listene over IT-selskaper i Norge, men med en omsetning på 1,6 milliarder kroner i året, endet Elkjøp opp på rundt 15. plass. 2004-tallene er ikke klare, men i 2003 omsatte for eksempel Komplett for 1,73 milliarder kroner.
Og Elkjøp vokser raskt. Selskapet har avvikende finansår som avsluttes i april, men ifinansåret ble avsluttet i april i fjor, stod IT for 25 prosent.
- I finansåret som avsluttes i april nå, kommer nok dataprodukter til å stå for 30 prosent av omsetning, forteller Lillehagen til digi.no.
Elkjøp giret opp sin nettbutikk og nettannonsere i 2004, men Lillehagen vil ikke oppgi noen tall for denne salgskanalen.
- Vi opplever en svært positiv utvikling i Internett-salget, særlig på IT-produkter. De produktene som går best er ikke komponenter, men PCer og kamera, forteller Lillehagen til digi.no.
Den eneste trøsten for mindre IT-forhandlere, er at Elkjøp foreløpig ikke planlegger noen videre ekspansjon inn i nye IT-segmenter.
- Vi ønsker å være den foretrukne kanalen for folk fleste, så vi har ingen store planer om å utvide med salg av mer avanserte produkter, for eksempel servere, forteller Lillehagen.