PCer lønner seg ikke - marginene hentes ut av Intel og Microsoft, mens de store leverandørene sliter med å tjene penger.
Likevel er PCer viktig, for de er døråpnere for andre salg - selger du en PC, kommer tjenester, skriver og mye annet.
Marginpresset i PC-bransjen understrekes av IBMs salg til Lenovo etter omfattende tap de siste årene. I tillegg sier nå Dell at selskapet nye store satsningsfelt er skrivere, der HP i dag er konge.
Årsaken er veldig enkelt, forklarer Paul Bell, Europa-sjef i Dell til Comon.dk. For han forteller av avansen på skrivere er tre til fire ganger høyere enn på PCer.
Dette er dårlige nyheter for HP, som nå har en markedsandel på 40 prosent. Selskapet var størst på PCer etter oppkjøpet av Compaq, men mistet denne plassen til Dell.
Dell kom sent i gang med skrivere, inntil mars 2003 solgte man produktene til HP og Lexmark, men så lanserte man egne produkter og kutte ut det som ble konkurrenter. På halvannet år har Dell skaffet seg en markedsandel på fire prosent, skriver Comon.
Nå skal altså Dell satse langt hardere på skrivere. Selskapet har hittil laget fire personlige skrivere med fokus på foto og multifunkjonalitet, men mangler altså foreløpig kontorskrivere.
HP fortalte på fredag at man slår sammen PC og den store skriver-divisjonen i selskapet. Tidligere har mange spekulert i og HP har selv vurderte å skille ut skriver-produktene i et eget selskap.