Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.
Det er mange ”vedtatte sannheter” som vi som driver nettsteder forholder oss til. Det at 98% av brukerne benytter Internet Explorer pleide å være en av dem. Slik er det ikke lenger.
I skrivende stund viser statistikken for mitt eget nettsted følgende:
Internet Explorer: 73%
Firefox: 19%
Opera: 6%
Safari: 2%
Det vil selvfølgelig være forskjeller fra nettsted til nettsted. Men de fleste statistikker jeg har sett i det siste plasserer Firefox på rundt 20% og stigende. Dette har skjedd i løpet av de siste 6 månedene, og det er en temmelig drastisk endring i et marked som lenge har vært svært statisk.
Hva betyr dette egentlig?
Firefox er egentlig gamle Mozilla i ny versjon. Og fremveksten av Firefox har falt temmelig nøyaktig sammen i tid med avsløringen av en rekke sikkerhetshull og spyware-svakheter i Internet Explorer. Firefox leverer rett og slett et alternativ som er sikrere, og som dessuten er gratis.
I tillegg har Mozilla sørget for at du kan migrere fra Explorer til Firefox uten å miste cookies, bokmerker, lagrede passord osv. Du kan benytte Firefox på både Windows, Mac og Linux, og du kan få en norsk versjon hvis du ønsker det. (Mer info og gratis nedlasting på www.getfirefox.com)
For oss som driver et nettsted er fremveksten av Firefox også en påminnelse om noe annet: Viktigheten av å tilpasse seg et videre nettlesermarked enn bare Internet Explorer. Kodepurister vil sikkert minne om at en kode som validerer stort sett fungerer på alle plattformer og nettlesere. Det er selvfølgelig sant. Men har man leverandører, designere og andre som ikke nødvendigvis validerer den koden de leverer, kan man også visuelt gjøre en sjekk selv, og sørge for at ens nettsted ser riktig ut på forskjellige plattformer og nettlesere.
En enkel måte å gjøre dette på er å benytte BrowserCam www.browsercam.com. Her kan du få screenshots av hvordan din side ser ut på en rekke forskjellige nettlesere og plattformer. Tjenesten koster penger, men du kan registrere deg for en gratis 24 timers prøve, som lar deg ta opptil 200 skjermbilder kostnadsfritt.
En annen lekse er viktigheten av å faktisk følge med på statistikken sin – også den man innbiller seg at ikke endrer seg spesielt ofte. Ta en kikk på dine egne tall, så oppdager du sannsynligvis at også dine brukere er på vei bort fra Internet Explorer. Det skal ikke så mye til å forsikre seg om at de ikke samtidig slutter å bruke ditt nettsted fordi det ikke vises like godt i andre nettlesere.
Nina Furu
www.nettredaktor.no