Det britiske analyseselskapet Strategy Analytics har publisert sine anslag for salget av mobiltelefoner i fjerde kvartal og for hele året 2004. Analytikerne mener det ble satt ny kvartalsrekord med 200 millioner enheter, og at tallet for hele 2004 er 684 millioner enheter, 32 prosent flere enn de 517 millioner enhetene i 2003. I tredje kvartal 2004 mener Strategy Analytics det ble solgt 168 millioner enheter.
Andelene til de ledende leverandørene anslås slik for hele 2004:
- Nokia: 207,6 millioner enheter, 30,4 prosent
- Motorola: 104,5 millioner enheter, 15,3 prosent
- Samsung: 86,6 millioner enheter, 12,7 prosent
- Siemens: 49 millioner enheter, 7,2 prosent
- LG Electronics: 44 millioner enheter, 6,5 prosent
- Sony Ericsson 42,5 millioner enheter, 6,2 prosent
Av viktige momenter i fjerde kvartal er Motorolas kraftige økning som gjør at avstanden til Samsung blir merkbart større for første gang. LG Electronics snek seg forbi Siemens som opplevde en tilbakegang på 11 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor. Nokias andel gjennom hele året har hatt små variasjoner rundt 30 prosent-nivået.
Sony Ericsson tok et kraftig skritt framover i fjerde kvartal med en årsvekst på 58 prosent. Samsung noterer en vekst på 36 prosent for hele 2004 sammenliknet med 2003, men opplevde 7 prosent færre leveranser i fjerde kvartal enn i tredje. Ifølge Strategy Analytics er dårlig fjerde kvartal typisk for mobilsalget til Samsung, det samme var tilfelle i både 2002 og 2003.
Analytikerne advarer at den sterke veksten ikke vil vare. Prognosen for 2005 er 735 millioner enheter, åtte prosent flere enn i 2004.