De siste årene har det i tillegg til den utenlandske spamflommen også dukket opp norsk spam. For loven har latt folk sende uønsket epost til enkeltpersoner epost-adresse på jobb.
Dette hullet lukkes nå. Fra 1. februar - i morgen - er det forbudt å sende uønsket epost-reklame i Norge - både til arbeid- og private epost-adresser.
En av de mer aktive norske reklame-avsenderne som har dukket opp i digi.nos epost-kasser er PC-forhandleren KK88/Gigashops.
KK88-sjef Harald Marthinussen fortviler, men påpeker hva han mener er flere hull i den nye loven. Han forteller at han aldri har kjøpt lister over epost-adresser, men gjennom årene har han samlet inn så mange epost-adresser fra sine kunder som mulig.
- Epost er kanskje det viktigste virkemiddelet små bedrifter og forhandlere har mot de store merkevarene og de internasjonale kjedene. Vi har ikke råd til TV-reklame, sier han.
Marthinussen forsøker nå å skaffe seg lov til å sende reklame til så mange som mulig på sin sende-liste. Alle på denne listen har i dag mottatt en epost der de blir bedt om å si ja eller nei takk. Det siste er kanskje ikke lov.
- Kunder som ikke svarer på den første eposten vil motta en purring eller to, men så vil de ikke motta noe mer, forteller Marthinussen.
Men er det lov å sende ut purring, spør digi.no. Ja, svarer KK88-sjef kontant og peker mot et av hullene i den nye loven.
- De nye reglene forbyr uønsket reklame, det vil forsatt være mulig å sende ut purringer, undersøkelser og annet. Spørsmålet er hvordan man definerer ordet reklame, påpeker KK88-sjefen.
Det kan derfor være at enkelte vil prøve seg med reklame kamuflert som brukerundersøkelser, konkurranser og annet som leder til en nettbutikk eller hjemmeside.
Marthinussen påpeker også et annet hull.
- Den nye loven forbyr uønsket reklame til den enkeltes jobb-epostadresse. Det vil fortsatt være lov å sende reklame til alle typer felles-adresser som alle@bedrift.no.