Selv om Sony, IBM og Toshiba har omtalt Cell-prosessoren en rekke ganger, er det fortsatt mange detaljer som ikke er kjent. Brikken skal brukes i Sonys kommende spillmaskin, som helt uoffisielt kalles PlayStation 3. I tillegg ventes det at den vil bli brukt i en rekke andre dataenheter, alt fra mobiltelefoner til superdatamaskiner.
Det er ventet at selskapene vil komme med en rekke detaljer om designet av brikken i dag, under konferansen ISSCC (International Solid-State Circuits Conference), som arrangeres i San Francisco denne uken.
Analytikeren Tom Halfhill ved Microprocessor Report, har blant annet studert selskapenes patenter. Overfor News.com forteller han at det finnes en del detaljer ved Cell som kan gi dramatisk ytelsesøkning for en rekke typer data- og kommunikasjonsenheter.
De ulike prosesseringsenhetene i Cell, som kalles "software cells", skal være svært uavhengige - langt mer enn de flerkjernede prosessorene man kjenner i dag. Cellene skal kunne håndtere helt separate arbeidsoppgaver.
Celler kan også deles over et nettverk, slik at prosessoren kan utføre en form for distribuert databehandling, ofte kalt et gitter (grid). Det betyr at enheter med Cell-prosessorer, inkludert PlayStation 3, vil kunne låne prosessorkraft fra andre, tilsvarende maskiner, via et nettverk.
Ifølge Halfhill vil Cell ha innebygd sikkerhetsfunksjonalitet, først og fremst beregnet for å hindre uautorisert kopiering eller distribusjon av opphavsrettsbeskyttet materiale. Metodene som benyttes, inkluderte dedikerte minneområder, hvor det sikrede materialet lastes. På denne måten vil kun autorisert programvare få tilgang til innholdet.
Les også:
- [26.04.2005] Cell-prosessoren viser krefter
- [31.03.2005] Vil ha flere til å bruke Cell-prosessoren
- [08.02.2005] IBM og Sony avduket helt ny prosessor
- [29.11.2004] Ny brikke skal revolusjonere hjemme-utstyr
- [26.05.2004] Sony vil benytte ''Cell'' i tv
- [06.11.2003] - 64 Cell-kjerner nok for teraflopsytelse
Halfhill mener dog at dette er en metode som vil kreve mye tilgang til minnet, noe som vil kunne gå utover ytelsen. Han mener at selskapene er nødt optimalisere det endelige desiget for å unngå dette.
Halfhill er en smule kritisk til selskapenes markedsføring av Cell som en løsning for alle typer enheter.
- De selger den som en arkitektur for alt - helt fra mobiltelefoner til servere. Vi har likevel aldri sett en arkitektur som er i stand til å dekke et så bredt spekter, sier Halfhill, som mener Sony, IBM og Toshiba her kommer med noe som grenser til å være ”valgflesk”.
Også oversikten over foredragene under ISSCC, gir en del informasjon om Cell-designet. Det går fram at den vil ha en fireveis SIMD-prosessor for strømmende data, hvor designet legger vekt på oppnåelig ytelse i forhold til areal og effektforbruk. Programvare kontrollerer data- og instruksjonsflyten, noe som skal forbedre databåndbredden og utnyttelsen av pipeline'ene. Mikroarkitekturen skal minimalisere instruksjonslatensen og tilbyr finkornet kontroll over klokken for å redusere effektforbruket.
Cell-prosessoren beskrives som en flerkjernet brikke basert på en 64-bits Power-arkitektur, med flere prosessorer for strømmende data, et fleksibelt IO-grensesnitt og en kontroller for minnegrensesnittet. Brikken er laget med 90 nanometers SOI-teknologi (Silicon on Insulator). Brikkens design tar i høy grad i bruk moduler og gjenbruk for å få utnytte kretsene på best mulig måte, som for å oppnå høye klokkehastigheter.
Cell-prosessoren vil blant annet inkludere en multiplikator med dobbel presisjon, et IO-grensesnitt med overføringskapasitet på 6,4 Gb/s per link, samt integrert SRAM-minne som kan operere med en klokkehastighet på 4,8 GHz.