Teleoperatørene har snakket om å selge musikk på mobil i minst fem år. Men påstanden har hatt null troverdighet så lenge nedlastingsprisene på GPRS var skyhøye. Inntil nylig ville et vanlig MP3-spor på 4 megabyte nemlig kostet mellom 75 og 100 kroner bare i nedlasting, før plateselskap, butikk og artist hadde fått sitt.
Men da Telenor lanserte UMTS, tredje generasjons mobilnett, satte de samtidig et tak på hva nedlasting kan koste per dag på 30 kroner.
– Vi må jo sørge for prismodeller som er fornuftig for folk flest. Og enhetsprising er nok mest fornuftig for musikk. Prisen må ikke være avskrekkende, det må ikke være mye dyrere å laste ned musikk til mobil enn PC, og prisen må være mest mulig oversiktlig, sier pressetalsmann i Telenor Mobil, Esben Tuman Johnsen, som tilfeldigvis var på vei ut av lanseringen av Nokias tjeneste i Cannes da vi ringte.
Dette er neppe en permanent pris, og musikk vil i mange tilfeller selges i stykkpris, ikke per megabyte. Men prisen markerer at selskapet er villig til å sette prisnivået lavt nok til at musikk på mobil kan bli attraktivt.
Derfor er det ekstra spennende når Nokia nå lanserer en ny musikktjeneste i samarbeid med Microsoft og Loudeye på 3GSM World Congress i Cannes. Tjenesten skal lanseres i samarbeid med teleoperatørene og selge musikk under deres navn. Den vil bli tilgjengelig for nedlasting både til mobilen og PC-en. Tjenesten er ment å lanseres i 30 land, og Norge er på listen. Så spørs det bare om norske operatører slår til. Tjenesten skal la brukeren laste ned musikk til PC eller mobil, betalingen skjer per mobil.
– Vi vet ikke når det blir tilgjengelig og om vi kommer til å bruke dem, men dette er spennende, sier Johnsen.
Han mener lanseringer som denne er et tydelig tegn på at nå skjer det endelig. Etter mange år som pressetalsmann for mye prat og lite tjenester på mobilen er nok dette en kjærkommen endring.
– Plutselig har man 3G og dermed endrer diskusjonen karakter. Hvis mobilbransjen var spennende frem til nå, så blir det ikke kjedeligere. Det er nesten slik at det er nå det begynner, sier pressetalsmann i Telenor Mobil Esben Tuman Johnsen.
Telenor har allerede sin egen musikktjeneste, men dette må regnes som en ren testpilot, understreker Johnsen.
– Vi ville ikke lansere en fasit, og mener ikke det nødvendigvis er slik det skal bli i all fremtid, men vi ville få til en diskusjon om hvordan det skal gjøres, teknisk og med innholdsleverandører, sier Johnsen.
Djuice lanserte sin musikktjeneste på By:Larm i fjor, og selger musikk til 19 kroner per spor. For å tilpasse seg lav båndbredde og lite plass på mobilene er filene hardt komprimert ned til bare 750 kilobytes per spor. Navnet på filformatet er «Koz» som tydelig viser at det er tenåringer som er målgruppen.
Nokia, Loudeye og Microsoft har også sitt eget format for rettighetshåndtering, som heter OMA. Musikk som kjøpes gjennom tjenesten vil ha rettigheter som begrenses gjennom dette formatet. PC-klienten skal imidlertid være bygd på Windows Media Player fra Microsoft, og støtte både WMA og AAC, som er formatet Apple bruker i iTunes og iPod. Johnsen mener det kan nærme seg et punkt der mobilene ikke lenger trenger egne spesialtilpassede formater.
– Det er et spørsmål hvor lenge en mobil må være bare mobil, og ha innhold tilpasset små skjermer og liten båndbredde, sier han.
Han mener små musikkformater og det kompakte 3GP-formatet for mobiler er riktig nå, men at det skjer mye spennende som kan endre landskapet og gjøre PC-innhold direkte overførbart til mobil.
Dette finnes det flere eksempler på blant nylanseringene på 3GSM i Cannes. Sony Ericssons nye 3G-mobiler, som også ble lansert på mandag, er utstyrt med 64 megabyte lagring, men kan oppgraderes til 1 gigabyte. Da er det plass til en brukbar mengde musikk.
Nokia lanserte også sin 6680-modell, som har støtte for GSM, EDGE og UMTS (WCDMA), er utstyrt med to digitale kameraer, blits og fargeskjerm. Den er basert på Series 60-plattformen og er utstyrt med nettleser, støtte for kalenderfunksjoner, videostreaming, toveis videosamtaler, deling av videoklipp og e-post. Den inkluderer en musikkspiller med stereolyd, som støtter deres mobile musikknedlastingstjeneste.
– Telefonen kommer til Norge i Telenor-variant, med Telenor-knapp med ett-trykks tilgang på mobilt internett. Den tilpasses oss, så den skal fungere bra i vårt mobilnett, forteller Johnsen.
Han forteller at det må noen tilpassinger til, og at enkelte mobiler kjøpt i Sverige ikke fungerer like bra som de burde. For eksempel er sømløs handover fra UMTS til GSM-nett et problem som må tilpasses.
– Dette fungerer nå helt på høyde med GSM på bruddstatistikk. Dette var ett av kriteriene før vi lanserte UMTS, sier Johnsen.