ANALYSER

Rekordsalg av flate TV-er

Salget av LCD- og plasma-TVer fikk en eksplosiv vekst på slutten av fjoråret.

15. feb. 2005 - 12:29

Større tilgang og lavere priser har ført til en kraftig økning i etterspørselen av plasma- og LCD-TVer. Av 48.000 flat-TVer som ble solgt i fjor, ble 25 prosent av TV-ene solgt i desember.

Norge er en TV-elskende nasjon som har langt flere TV-er per innbygger i forhold til våre naboland. Sverige har dobbelt så mange innbyggere, men bare 50 prosent flere TV-er enn Norge.

Det er om lag 4,66 millioner TV-apparater i bruk i Norge, noe som innebærer at flere nordmenn har kjøpt seg hytte-TV, barne-TV og kjøkken-TV. Med plasma- og LCD-TV tilsier alle prognoser at det vil bli solgt enda flere TV-er framover. Nordmenn vil ha ny og bedre teknologi, ved at de bytter ut de plasskrevende rørskjermene med plasma- eller LCD-skjerm.

Tall fra Elektro- og elektronikkbransjen viser at det ble solgt 429.000 TV-apparater i 2004, noe som er en oppgang på 9,4 prosent fra 2003. Av disse hadde 51 prosent bredformat, og 11 prosent var plasma- eller LCD-skjerm. I verdi utgjorde flat-TVene 37 prosent av omsetningen.

Bransjeforretningene meldte om en sterk økende interesse hos publikum for LCD og plasma, og venter et gjennombrudd når de store kjedene for alvor begynner å fase ut rør-TV. Det kan skje siste halvår i år eller tidlig i 2006.

Prognosekomiteen for bransjeforretningene venter at omsetningen fra flat-TV vil stige fra 48.000 apparater i fjor til 125.000 stykker i år, og 240.000 til neste år. Det forventes størst vekst for LCD, fordi disse apparatene i hovedtrekk dekker hele segmentet av skjermstørrelser opp til i overkant av 30 tommer.

Verdien av omsetningen i år er ventet til nesten dobbelt så stor som i fjor, til tross for at veksten i antallet solgte apparater ventes å bli enda høyere. Det betyr at gjennomsnittsprisen fortsatt ventes å gå noe ned.

Også nye og utradisjonelle salgskanaler vil dra opp salget av LCD- og plasma-TVene. I november lanserte Coop-kjeden plasma-TVer til en pris på 3.990 kroner. TV-ene ble utsolgt i løpet av noen få dager.

- Vi kommer til å fortsette å selge både PC-er, mobiltelefoner, digitale kameraer, LCD-TVer, printere og flatskjermer framover. Disse produktene gjør oss til en attraktiv og dynamisk kjede, som tiltrekker nye kundegrupper, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Vidar Ullenrød, til digi.no.

Coop startet med denne typen produkter først for ett år siden, ved forsiktig å prøve ut salget på sentrale steder i Østlandsområdet.

Butikkjeden gjør såkalte partiinnkjøp, noe som innebærer store innkjøp fra 3.000 til 4.000 PC-er, som deretter selges ut med lave priser. Varene skal ikke være hyllevarer, noe som heller ikke skal ha vært noen problem, siden etterspørselen har vært stor.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra