Større tilgang og lavere priser har ført til en kraftig økning i etterspørselen av plasma- og LCD-TVer. Av 48.000 flat-TVer som ble solgt i fjor, ble 25 prosent av TV-ene solgt i desember.
Norge er en TV-elskende nasjon som har langt flere TV-er per innbygger i forhold til våre naboland. Sverige har dobbelt så mange innbyggere, men bare 50 prosent flere TV-er enn Norge.
Det er om lag 4,66 millioner TV-apparater i bruk i Norge, noe som innebærer at flere nordmenn har kjøpt seg hytte-TV, barne-TV og kjøkken-TV. Med plasma- og LCD-TV tilsier alle prognoser at det vil bli solgt enda flere TV-er framover. Nordmenn vil ha ny og bedre teknologi, ved at de bytter ut de plasskrevende rørskjermene med plasma- eller LCD-skjerm.
Tall fra Elektro- og elektronikkbransjen viser at det ble solgt 429.000 TV-apparater i 2004, noe som er en oppgang på 9,4 prosent fra 2003. Av disse hadde 51 prosent bredformat, og 11 prosent var plasma- eller LCD-skjerm. I verdi utgjorde flat-TVene 37 prosent av omsetningen.
Bransjeforretningene meldte om en sterk økende interesse hos publikum for LCD og plasma, og venter et gjennombrudd når de store kjedene for alvor begynner å fase ut rør-TV. Det kan skje siste halvår i år eller tidlig i 2006.
Prognosekomiteen for bransjeforretningene venter at omsetningen fra flat-TV vil stige fra 48.000 apparater i fjor til 125.000 stykker i år, og 240.000 til neste år. Det forventes størst vekst for LCD, fordi disse apparatene i hovedtrekk dekker hele segmentet av skjermstørrelser opp til i overkant av 30 tommer.
Verdien av omsetningen i år er ventet til nesten dobbelt så stor som i fjor, til tross for at veksten i antallet solgte apparater ventes å bli enda høyere. Det betyr at gjennomsnittsprisen fortsatt ventes å gå noe ned.
Også nye og utradisjonelle salgskanaler vil dra opp salget av LCD- og plasma-TVene. I november lanserte Coop-kjeden plasma-TVer til en pris på 3.990 kroner. TV-ene ble utsolgt i løpet av noen få dager.
- Vi kommer til å fortsette å selge både PC-er, mobiltelefoner, digitale kameraer, LCD-TVer, printere og flatskjermer framover. Disse produktene gjør oss til en attraktiv og dynamisk kjede, som tiltrekker nye kundegrupper, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Vidar Ullenrød, til digi.no.
Coop startet med denne typen produkter først for ett år siden, ved forsiktig å prøve ut salget på sentrale steder i Østlandsområdet.
Butikkjeden gjør såkalte partiinnkjøp, noe som innebærer store innkjøp fra 3.000 til 4.000 PC-er, som deretter selges ut med lave priser. Varene skal ikke være hyllevarer, noe som heller ikke skal ha vært noen problem, siden etterspørselen har vært stor.