Under en tale ved den årlige Game Developers Conference, fortalte visepresident og sjefarkitekt for XNA, J. Allard, svært kort om noen av selskapets planer for maskinen som på folkemunne kalles Xbox 2. Allard fokuserte på hvordan maskinvaren, programvaren og tjenester skal brukes for å gi forbedrede spill- og underholdningsopplevelser.
Allard viste til den kommende HD-æren innen dataspill som drives fram av konsumentenes ønsker om opplevelser som alltid er koblet til Internett, alltid er personifiserte og alltid er høyoppløst (HD).
- I HD-æraen er plattformen større enn prosessoren. Ny teknologi og kommende konsumentkrefter vil sammen gjøre de mulig for de ledende spillutviklerne å ryste de gamle og etablerte, og omdefinere underholdning slik vi kjenner det i dag, sa Allard.
Han snakket også om en nestegenerasjons Xbox-guide, som skal være den sentrale underholdningsportalen i spillkonsollen, og som umiddelbart knytter brukerne til spillene, til deres venner og til deres digitale media.
Guiden inkluderer spillkort, som skal gi spillerne en rask titt på nøkkelinformasjon om Xbox Live. De skal gjøre raskt og enkelt for spillerne å knytte til seg andre som er tilsvarende dyktige og som har samme interesser og livsstil.
Guiden skal også tilby en markedsplass, hvor spill kan sorteres etter blant annet genre. Markedsplassen skal utgjøre den ene butikken hvor kundene kan benytte seg av kortvarige tilbud på innhold, samt få tak i ny spillnivåer, kart, våpen, kjøretøyer, skins og nytt innhold laget av fellesskapet.
I tillegg vil guiden støtte mikrotransaksjoner, noe som skal åpne for salg av blant annet småvarer til i størrelsesorden "noen kroner". Microsoft ser blant annet for seg at utviklere og spillfellesskapet skal kunne tilby slike varer via markedsplassen, for eksempel en unik racerbil til 99 cent, som kan kjøpes for å gjøre vennene misunnelige.
Guiden vil også støtte brukertilpassede spillelister, slik at brukerne kan velge å lytte til musikk fra deres egen samling mens de spiller spill.
Guiden vil ifølge Microsoft kreve maskinvare spesielt designet for programvaren. Egenskaper på systemnivå, slik som brukertilpassede spillelister, Xbox Live Friend-list og talekommunikasjon er derfor gjort mulig på brikkenivået, noe som skal gjøre det enklere for spillutviklerne å fokusere på det å lage spillene i stedet for å utvikle for å tilfredsstille tekniske sertifiseringskrav.
Microsoft er fortsatt ganske lite konkrete når det gjelder detaljer om maskinvaren. Selskapet skriver i pressemeldingen at neste Xbox vil være et velbalansert system som skal kunne levere mer enn én teraflops med rettet regnekraft. Den vil ta i bruk en flerkjernet prosessorarkitektur utviklet i samarbeid med IBM, samt en spesialutviklet grafikkprosessor utviklet i samarbeid med ATI. Det meste av dette er kjent fra før. Nettstedet Gamespy mener likevel å vite langt mer om maskinvaren. Det kan du lese om denne siden.
Plattformen skal også støtte programvareteknologier som DirextX, PIX, XACT og spillutviklingsmiljøet XNA Studio, som nylig ble lansert.
Alt i alt lover Microsoft spillopplevelser med grafikk og lyd som skal være så tett opp til det virkelige liv som mulig.