Dermed godtar Konkurransetilsynet at Telenor Telecom Solutions AS kjøper Tiscali AS, men de krever at Telenor selger Tiscalis virksomhet innen oppringt internett.
Riktignok er oppringt internett en dalende virksomhet, men det er en tendens til at forbrukeren forblir i samme selskap når han eller hun går over til bredbånd. Ved å selge ut kundemassen som abonnerer på oppringt nett, mister Telenor 17.000 potensielle bredbåndskunder.
- I to år skal Telenor ikke kjøpe opp konkurrenter for å vokse innen internettvirksomhet. Isteden er de nødt til å vokse organisk, ved å konkurrere om kundene, sier kommunikasjonsdirektør Signe Horn i Konkurransetilsynet til NTB.
Telenor kjøpte Tiscalis virksomhet i Norge i august i fjor. Tiscali tilbyr ulike internettjenester. Gjennom oppkjøpet økte Telenor sin markedsandel fra 55 til rundt 58 prosent innen bredbånd til private, og fra rundt 60 til 65 prosent i markedet for oppringt internett.
Konkurransetilsynet mente at konkurransen i disse markedene var begrenset allerede før oppkjøpet, og varslet derfor tidlig at Telenor ville bli pålagt å selge aksjene i Tiscali.