Sterke krefter i Frankrike ser ut til å ha meget negative følelser mot Google. Selskapet har nå tapt sin tredje runde i retten, på grunn av stridigheter rundt retten til annonsering knyttet til søk på ord som er merkevarer.
Som om det ikke var nok ble Googles prosjekt om å gjøre klassisk litteratur søkbar på nettet ikke godt mottatt i Frankrike. Prosjektet går ut på å scanne store mengder bøker så teksten blir søkbar.
De fleste mente det var en god ide, og et fremskritt for kulturen. Men franske myndigheter så det som nok et angrep mot franske språk og kultur, fordi engelsk dermed kunne bli enda mer dominerende.
Nå melder Reuters at president Chirac selv har gitt nasjonalbiblioteket ordre om et storstillt prosjekt for å scanne inn europeisk litteratur.
Google er forøvrig dømt til å betale 75.000 euro til Luteciel og Viaticum fordi Google-søk på disse ordene var kjøpt opp av konkurrerende selskaper, som dermed fikk presentere sine budskap sammen med søketreffene.
Fransk tolkning av merkevareloven skiller seg derfor fra mange andre lands. Det er ellers vanlig å mene at retten til en merkevare bare skal hindre andre i å lage et produkt som kan forveksles med det originale. Den franske tolkningen ligger nærmere å gi selskapene full kontroll over hvordan navnene kan brukes.
Google er forøvrig ikke det første amerikanske søkeselskapet som faller i unåde i Frankrike. En fransk domstol ville i 2002 ha sjefen for Yahoo dømt for å støtte krigsforbrytere, fordi nazi-effekter ble solgt via selskapets amerikanske nettsider, og fordi selskapet nektet å stenge sidene for franske nettbrukere.