«Phishing» er bruk av e-post og falske nettsteder for å lure personopplysninger for godtroende brukere. Det er dokumentert at andre former for ID-tjueri stadig er langt mer utbredt, men fenomenet øker i omfang, og før påske ble det dokumentert et phishing-forsøk mot kunder i DnB NOR.
Les også:
- [20.04.2005] ID-kaprere med nytt skummelt triks
- [18.03.2005] Slik unngår du å bli svindlet på nett
- [18.03.2005] Phishing-forsøk mot norsk storbank
- [09.02.2005] Slik kan du bli svindlet på nett
- [26.01.2005] ID-er rappes sjelden over nett
I går ble det kjent at Microsoft saksøker 117 nettsteder for phishing. Det dreier seg om nettsteder som ikke lenger er virksomme, og som i perioden oktober 2004 til mars 2005 har gitt seg ut for å være tjenester drevet av Microsoft, blant dem MSN og Hotmail. I den forbindelse er Microsoft-registrerte logoer misbrukt til å få folk til å tro at nettstedene var ekte.
Microsoft har samarbeidet med USAs føderale politi FBI og andre myndigheter for å stenge nettstedene. Hensikten med de 117 søksmålene er å avdekke individene som står bak, og stille dem til ansvar. Ifølge Microsoft vil denne fasen i etterforskningen komme i gang i løpet av de nærmeste ukene.
Hittil har Microsoft deltatt i bare to søksmål mot phishing. Det ene av disse er fortsatt i etterforskningsfasen. Det andre ble avgjort i en kjennelse i desember i fjor. 21 år gamle Jayson Harris ble dømt til å betale tre millioner dollar til Microsoft, og beslaglagt datautstyr ble konfiskert. Her sier myndighetene de vurderer å følge opp det sivile søksmålet med en formell siktelse.
Å beskytte seg mot phishing er forholdsvis enkelt: Ikke besvar eller klikk på lenker i e-post som har til hensikt å få deg til å oppgi eller endre personopplysninger. Ingen seriøs aktør henvender seg per e-post for å få deg til å ajourføre kontoopplysninger eller bytte passord.