Toppsjef Kevin Rollins i Dell var i Indias teknologihovedstad Bangalore i helgen. Han lovet at Dell vil trappe opp sin virksomhet i landet, og utvide tallet på arbeidsplasser fra «sju til åtte tusen» til minst 10.000.
Mange av de nye arbeidsplassene vil knyttes til selskapets kompetansesenter for utvikling av programvare innen systemdrift.
Dells virksomhet i India i dag omfatter tre callsentre, et senter for å teste maskinvare for store bedriftskunder, og et senter for programvareutvikling.
Dell har til sammen et femtitalls callsentre verden over. I 2003 ble noe av telefonstøtten til amerikanske kunder tilbakeført sentre i USA etter problemer med å håndtere dem fra India. Rollins forklarte at dette skyldtes interne problemer i Dell og at han vil fortsette å satse på India, der selskapet også har svært mange kunder og partnere.
Utvidelsen til 10.000 ansatte i India skal skje innen januar. Da vil anslagsvis hver femte Dell-ansatt være i India.
Les også:
- [31.01.2006] Variert Dell-satsing i India
- [16.12.2004] PC-veksten vil skje i utviklingsland