Outsourcing er ikke en enveis-gate - flere store amerikanske selskaper har i det siste reversert outsourcing og "insourcet" hele eller deler av IT-driften.
At giganter som Morgan Stanley tar tilbake jobber, har gitt kritikere av outsourcing ny ammunisjon. Men analyseselskapet Gartner advarer mot å kalle insourcing en trend i markedet, det er for tidlig og outsourcing spås en fortsatt vekst.
Gartner påpeker likevel at det finnes flere gode grunner til å ta tilbake jobber, akkurat som det finnes flere grunner til at man setter dem ut.
Her er faktorene som får bedrifter til å ta tilbake IT-driften:
Økt kontroll: Å ha tjenester innenhus kan gi økt kontroll og raskere respons når man skal gjør endringer.
Store endringer i bedriften: Hvis bedriften legger om, blir kjøpt eller kjøper opp andre kan det skape stordriftsfordeler eller annet som snur på regnestykket.
Økonomsike fordeler: Hvis flere deler av selskapet har outsourcet til forskjellige aktører, kan moderne fellestjenester eller fellessystemer snu dette regnestykket.
Konkurransefortrinn: Hvis man leier standardsystemer fra en driftspartner, er det vanskelig å heve seg over konkurrenter. Tar man over selv, kan det være dyrere, men man kan øke trykket på tjenester/systemer som kan gi et konkurranse-fortrinn.
Beskytte intellektuelle verdier: Faren for å miste eller ikke bygge opp intellektuelle verdier når man har satt ut driften er alltid til stede.
Ikke fornøyd: Enkelte tar tilbake driften rett og slett fordi man ikke er fornøyd med kvaliteten hos outsourcingspartneren.
Nye ledere: En ny toppsjef kan være nok, han/hun kan vurdere totalbildet anderledes og for eksempel vurdere risiko anderledes.
Gartner påpeker samtidig at å hente hjem et outsourcet oppdrag ofte møter mye motstand, blant annet fordi investeringene som kreves kan være høye og ansettelser kan ta tid. Risiko for nedetid øker også i en overgangsfase.