En av tre CD-er som ble solgt i fjor var piratkopiert, hevder bransjeorganisasjonen IFPI, melder wsj.com. IFPI hevder det i 2004 ble solgt 1,2 milliarder piratkopierte CD-er, som utgjør 34 prosent av det totale salget.
Det er med andre ord ikke bare fildelingstjenestene på internett bransjen kjemper mot. Piratkopiering er et langt større problem i land der bredbånd ennå ikke er så utbredt.
I mange land er folk som sleger piratkopier på gaten et vanlig syn, men dette er svært uvanlig i Norge. Her til lands er det høyst sannsynlig fildeing som dominerer piratmarkedet.


Piratvirksomheten økte med to prosent, som er den laveste veksten på fem år. Piratsalget er likevel det dobbelte av hva det var i 2.000. I denne perioden har både CD-brennere og blanke cd-plater blitt svært billige.
I 31 land har nå kopier større markedsandel enn legale CD-er. Jorgen Larsen, administrerende direktør i Universal Music Group, hevder det er nye talenter som får lide, ikke musikkere med fete kontrakter. Tap til piratene går ut over budsjettene øremerket til å finne nye talenter, hevder han.
Jorgensen hevder også at det kan bli aktuelt å trekke seg ut av enkelte land.
I Europa peker IFPI ut Spania som det verste landet. I tillegg er Brasil, Kina, India, Indonesia, Mexico, Pakistan, Paraguay, Russland og Ukrana utpekt som problemområder det skal satses på.
Noen land er totalt dominert av piratkopier. Paraguay hevdes å ha 99 prosent piratkopiert musikk. I Latin-Amerika er markedet for legale musikk nede i 40 prosent av hva det var i 1997, da cd-brennere ennå ikke var allemannseie. I Asia utenom Japan er markedet halvert siden 1997, og Kina leder an med 85 prosent piratandel, hevder IFPI.