Selv om enkelte leverandører av adware-programmer det siste året har jobbet hardt for å bli mer stuerene, anser de fleste denne gruppen av selskaper og produktene de tilbyr som direkte uønsket.
Adware, eller annonseprogramvare, er programvare som automatisk viser fram annonser av ulike slag på brukerens skjerm, gjerne for å finansiere et eller flere andre programvareprodukter brukeren har installert.
Rent bortsett fra at annonsene kan virke forstyrrende, er det ikke alltid like klart hva disse programmene gjør, og i mange kretser regnes de som en sikkerhetsrisiko. Skillet mellom adware og spyware, eller spionvare, er i mange tilfeller svært uklart. Claria understreker dog på denne siden at selskapet ikke krenker personvernet til brukerne, og at programvaren selskapet tilbyr ikke er spionvare.
I går skrev flere store amerikanske aviser, inkludert Wall Street Journal og New York Times, at Microsoft er i forhandlinger om å kjøpe opp Claria, en av de mest kjente adwareleverandørene. Selskapet het tidligere Gator, og dets hovedprodukt, GAIN, ligger som nummer to på Webroot Softwares liste over den mest utbredte spionvaren.
Ifølge Wall Street Journals kilder skal det mulige oppkjøpet også ha skapt debatt internt i Microsoft, hvor én gruppe mener at selskapet vil besudle sitt rykte hvis det kjøper opp Claria.
Men en annen gruppe internt i Microsoft mener at Clarias teknologi kan være nyttig for Microsoft i konkurransen med Google og Yahoo i det stadig voksende markedet for webannonser. Spesielt mener denne gruppen at Clarias teknologi for å registrere bevegelsene nettbrukerne gjør på nettet vil gjøre det mulig for Microsoft å tilby annonsører et mer spisset publikum, samtidig som konsumentene får bedre kontroll over hvilke annonser de mottar.
Hvis ryktene stemmer, blir det interessant å se hva Microsoft gjør i selskapets antispionverktøy, som i hvert fall inntil nå ha advart mot blant annet adware-programmer som Gator.
Det snakkes også om å tilby nye typer annonser, som er mindre plagsomme enn popup-annonser, blant annet annonser som opptrer inne i en verktøylinje for søk.
- For at Microsoft like effektivt skal kunne tjene penger på søk som det Google gjør, må Microsoft finne en måte for å komme rundt patentene til Google, sier David Moll, administrerende direktør for Webroot Software, til Wall Street Journal.
- Claria har samlet data om konsumentenes adferd. Denne informasjonen er sentral i det Microsoft ønsker å benytte for å slippe unna Googles patenter.
Claria skal hatt en omsetning på mer enn 100 millioner dollar i fjor. Ifølge selskapets egne tall er dets programvare installert på mer enn 40 millioner PC-er.
Verken Microsoft eller Claria har villet kommentere påstandene.