Salget i juni har vært svært bra i nettbutikkene. Forrige uke meldte Sven Aage Lysebo i Netshop at salget gikk strykende, og at alle han snakket med i bransjen var storfornøyde.
Nå komme Komplett med gode tall.
Komplett solgte totalt for 163,5 millioner kroner i juni, opp fra 131 millioner samme måned i fjor. Det er en oppgang på 25 prosent.
For direktesalget gikk det enda bedre, med 114,8 millioner kroner i måneden, som er en oppgang på hele 33 prosent fra samme måned i fjor.
Finansdirektør Gyrid Skalleberg mener forklaringen er dårlig vær tidlig i måneden, samt at folk tar ferie senere og snart har nettilgang overalt.
- Nordmenn begynner å få mer kontinentale ferievaner, og flytter ferien nærmere august. Dessuten er det stadig flere som får bredbånd på hytta også, i tillegg til trådløst nettverk, sier hun.
Dermed kan mange handle på nett, uansett hvor de befinner seg.
Feriepenger og skattepenger hjelper dessuten godt på. Folk har penger i juni og unner seg gjerne et nytt digitalkamera eller en ny mobiltelefon før de reiser på ferie, mener Skalleberg.
Les også:
- [30.06.2005] Mener Elkjøp er sjanseløse på nett
- [06.06.2005] MPX avslører knallvekst
- [01.06.2005] Signaler om salgsbrems for nettbutikkene
Hele kvartalsomsetningen ser også bra ut for Komplett. Andre kvartal endte på 436,7 millioner, sammenliknet med 350,1 millioner i andre kvartal 2004. Dette tilsvarer en vekst på 25 prosent. I kroner og øre er det en vekst på 86,6 millioner, som ingen andre nettbutikker er i nærheten av å matche.
_logo.svg.png)

Selv salg til forhandlere, som de har slitt med lenge, har begynt å krabbe litt oppover, med ni prosents vekst, til 48,7 millioner i juni, opp fra 44,6 millioner i fjor.
- Forhandlersalget har stabilisert seg. Dette er i tråd med det vi har sagt. Datakjeden, som vi tidligere eide, begynte å handle fra andre distributører i januar 2004 og gikk fra å kjøpe 90 prosent til 40 prosent fra oss. Nå har vi mer sammenlignbare tall igjen, sier hun.