Redningsselskapet (NSSR) har gått nye veier for å kvitte seg med ansatte. Ikke bare har selskapet gått gjennom eksisterende e-post, men også fått datahavari-ekspertene i Ibas til å gjenopprette slettede e-post.
Innholdet i e-postene har vært av en slik karakter at NSSR-sjef Monica Kristensen Solås har følt seg berettiget til å si opp fire mellomledere.
Dette har fått Datatilsynet til å reagere, som denne uken har sendt et brev til Redningsselskapet med varsel om å gjennomføre kontroll.
Bakgrunnen for kontrollen er NSSRs rekonstruksjon av 35.000 e-poster som skal gi fellende bevis for uenighet mellom ledelse og ansatte.
Redningsselskapets advokat mener at til tross for at ansatte ikke var varslet, er gjennomgangen grei fordi man ikke har lest alt, men bare søkt med søkeord. På denne måten unngår man – ifølge advokaten – å lese irrelevant og personlig e-post.
Datatilsynet på sin side er skeptisk til at hele harddisken må rekonstrueres for å finne tilbake til enkelte e-poster.
Les også:
- [22.12.2005] Bedriftens e-post er som bedriftens brevark
- [16.06.2005] Raser mot e-post innsyn
- [14.06.2005] Slettet epost brukes i rettssak
Seniorrådgiver Sverre Engelschiøn i Datatilsynet sier til Aftenposten at NSSRs fremgangsmetode reiser en rekke prinsipielle spørsmål.
Tilsynet tviler på at behandlingen av personopplysninger har skjedd i samsvar med personvernlovgivningen.
Kontrollen skal primært fokusere på rekonstruksjonen av e-postene og hvordan NSSR har brukt denne informasjonen.
Datatilsynet utelukker ikke at Vinmonopolet kan bli neste som står for hugg, som i våres gjennomførte en tilsvarende aksjon mot sine ansatte.