Prosjektleder Jørn Hanssen i Oslo Sporveier sa i desember til digi.no at den elektroniske billettløsningen for offentlig transport i Oslo ville være klar til høsten, men dette blir nå utsatt til etter nyttår, opplyser Terje Fiskvik i Sporveiene til digi.no.
Fiskvik forteller at løsningen i første omgang vil gjelder for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), NSB lokalt og Oslo Sporveier.
RFID-løsningen har fått navnet Flexus.
Utprøvingen av Flexus starter allerede i september, der en gruppe skoleelever i Follo skal være med i forsøket.
Les også:
- [05.11.2008] London faser ut «Flexus»-systemet
- [04.11.2008] 8.000 på det nye Flexus-kortet
- [26.06.2008] Thales stopper RFID til offentlig transport
- [01.06.2007] Får ikke billett-automater til å virke
- [03.04.2006] RFID-billetter neppe klare før 2007
- [29.12.2005] Trikkebillett med RFID trekker ut
- [23.12.2004] Trikkebilletten blir et radiokort
Smartkortet er utstyrt med en elektronisk brikke som kommuniserer via en antenne med radiobølger. Kortet vil koste 50 kroner og skal ha en varighet på fire år. Brukeren laster inn enten et månedsbeløp eller verdier for eksempel 100 kroner.
Oslo Sporveier har inngått avtale med franske Thales e-Transactions på innføring av det nye betalingssystemet. Investeringene vil beløpe seg til vel 200 millioner kroner i systemkostnader.
Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet.
Flexus har samme format som de andre plastkortene vi anvender i hverdagen. Stor-Oslo Lokaltrafikk har allerede hatt elektroniske billettmaskiner i alle bussene siden september i fjor. Men de har kun solgt enkeltbilletter som nå får navnet Impuls og ikke registrert elektroniske kort.
Med Flexus drar brukeren kortet sitt gjennom en elektronisk leser. Et grønt signal forteller at kortet er gyldig. Flexus vil bestå av korttypene registrert Flexus, uregistrert Flexus og personlig Flexus. Kortene gir overgangsrettigheter mellom selskapene.
Brukeren får varsel når antall reiser som er igjen i kortet nærmer seg nullpunktet, akkurat som i briketter for bomstasjon.
Det nye systemet vil gjøre det vanskeligere å snike, med mindre man har med seg en gardintrapp. Ni stasjoner vil nemlig bli fysisk sperret med en glassvegg på 1,7 meter som blir en vesentlig del av kontrollen for dem som ikke betaler.
Det vil fortsatt være mulig å betale billetten med fysiske penger på bussen, men da med en differensiert pris som kan koste opptil 50 prosent mer.