Både Sony, Microsoft og Nintendo skal i løpet av de neste 12 til 15 månedene lansere helt nye spillkonsoller for tilkobling til brukernes TV-apparat. Microsoft kommer trolig allerede i november med Xbox 360, Sonys Playstation 3 vil trolig komme på markedet i løpet av våren 2006, mens Nintendos Revolution trolig kommer i løpet av sommeren samme år.
Forsknings- og konsulentselskapet Strategy Analytics har sett nærmere på markedet for disse maskinene i perioden fram til 2012. I en rapport, "Games Consoles For The Digital Home: Assessing The Prospects For PS3, Xbox 360 And Revolution", skriver selskapet at de tre leverandørene vil selge nærmere 200 millioner av den neste generasjonen spillkonsoller i perioden undersøkelsen dekker.
Strategy Analytics mener at Xbox 360 vil utgjøre en alvorlig utfordring for Sonys dominans i dette markedet, og at Microsofts spillmaskin vil være størst i både det nordamerikanske og det europeiske markedet fram til 2007. Men deretter vil Playstation 3 (PS3)overta ledelsen. Dette forutsetter dog at Sony sørger for at selskapets nettjenester for PS3 blir minst like gode som de som vil tilbys Xbox 360, samtidig som at Cell-prosessorteknologien virkelig kan utnyttes til å gjøre spill om til en opplevelse med kvalitet tett opptil video.
Les også:
- [28.10.2005] Konservativ salgsprognose for Xbox 360
- [01.07.2005] Sony kan tape milliarder på PS3
- [23.06.2005] Mest tro på Playstation 3
I rapporten beskriver Strategy Analytics hvordan de to spillmaskinene vil utgjøre hjørnesteiner for hvert av selskapenes digitale strategi for hjemmet. Sony vil bruke PS3 for å etablere Blu-ray Disc og Cell-prosessoren som teknologier for massemarkedet, mens Xbox 360 skal kunne sikre en ledende posisjon for hjemme-PC-en som et bredbånds digitalt mediesenter.
- Xbox 360 representerer et av Microsoft beste kort i håpet om å kontrollere det digitale hjemme. Førjulssalget i 2005 vil være svært avgjørende, ikke bare for Xbox 360, men også for Microsofts bredere, digitale hjemmestrategi. Mange konsumenter kan komme til å avvente lanseringen av PS3, før de tar et valg. Først da får de en virkelig mulighet til å sammenligne produktene.
Likevel, Strategy Analytics mener at Sony vil utgjøre de fleste konsumentenes førstevalg. Rapporten spår at Sony vil selge 121,8 millioner PS3-maskiner globalt innen slutten av 2012, mens salget av Xbox 360 vil være omtrent halvparten så stort, 58,8 millioner enheter. Nintendos Revolution, som ikke er like teknisk avansert som de to andre, ventes å bli et nisjeprodukt med 18 millioner solgte enheter i den aktuelle perioden.
Strategy Analytics mener at den samlede omsetninger for alle de tre spillkonsollene vil være på mer enn 47 milliarder dollar fram til slutten av 2012.