Oracle har bekreftet overfor amerikanske medier at de vil overta nøkkelteknologi og kompetanse fra Context Media, et selskap som har markert seg sterkt innen innholdsintegrasjon for bedrifter. Det er ikke opplyst hva som skjer med resten av Context Media, og heller ikke hvor mye penger det er snakk om.
Oppkjøpet føyer seg i en rekke kjøp som Oracle har gjort på markedet for bedriftsløsninger de siste månedene. PeopleSoft-kjøpet som ble fullført før jul gjaldt kundehåndtering. Siden april har Oracle kjøpt to selskaper innen systemer for detaljhandelen. I går ble det kjent at Oracle har kjøpt en ledende spesialist innen banksystemer, i-flex.
Les også:
- [23.01.2006] Oracle er halvveis til målet
- [03.08.2005] Oracle-kjøp i indisk bankvare
- [02.08.2005] Oracle trapper opp innen beslutningsstøtte
- [20.06.2005] Kraftig utvidet database fra Oracle
- [10.06.2005] Oracle kjøper konkurrent av Birdstep
- [26.04.2005] «Fusion» er Oracles nye profil
- [24.11.2004] Oracle vil bli verdens innholdsforvalter
– Vi er inne i en ny fase i kampen om løsningsmarkedet, forklarer markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge til digi.no. – Vi skal konkurrere med SAP, og skal fange opp de beste innen visse bransjer. Denne strategien har vært formulert offentlig blant annet av Larry Ellison.
Innholdsforvaltning står fra før sentralt i Oracles applikasjonsstrategi. Løsningene krever at kundene integrerer alt under Oracle. Teknologien til Context Media integrerer innhold på en mer virtuell måte, ved å tilby mellomvare som får ulike kilder – filkataloger, databaser, e-postarkiv med mer – som én virtuell kilde, med tanke på søk, nedlasting og oppdatering.
I et intervju med CRN sier sjefen for Oracles satsing på innholdsforvaltning, Rich Buchheim, at han ved å integrere Context Media-teknologi i sine egne produkter, er i stand til å tilby kundene en utmerket mellomløsning som raskt kan omfavne alle bedriftens brukere. Buchheim mener at de fleste bedriftene som har installert avanserte systemer for innholdsforvaltning, forbeholder dem en utvalgt gruppe brukere. Context Media-teknologi vil la dem gi tilsvarende innholdstjenester til alle, mens man for eksempel legger opp til på sikt å samle all informasjon på ett sted.
– Context Media tilbyr rørledninger mellom ulike innholdskilder. Rørledningene har tre oppgaver. På kildesiden skal de gjøre innholdet tilgjengelig for alle slags tredjeparts lagre. På brukersiden skal de presentere innholdet som om alt kommer fra samme kilde. I selve røret skal de sørge for tilordninger som gjør at alt framstår som koherent, sier Buchheim.
To produkter er umiddelbart aktuelle for å implementere Context Media-teknologi: Content Management Services 10g, og Collaboration Suite 10g, som begge står på høstens lanseringsliste.
På lang sikt tenker Buchheim seg at Context Media-teknologi også finner veien til Application Server og Fusion.