Etter pangstarten til den kinesiske søktetjenesten Baidu på Nasdaq-børsen fredag, avsløres det at den amerikanske søketjenesten Yahoo vurderer å kjøpe den kinesiske salgs- og auksjonstjenesten Alibaba.com.
Les også:
- [12.08.2005] Yahoo kjøpte 40 prosent av Alibaba
- [11.08.2005] Yahoo i milliardkjøp i Kina
- [08.08.2005] Kjempedebut på Nasdaq
- [01.08.2005] Kinas største søketjeneste på børs i USA
- [19.02.2004] Investorkrig om Kinas e-handelsportaler
Kilden til Wall Street Journal advarer at Alibaba har mange beilere, og at det slett ikke er sikkert at Yahoo lykkes.
Både Yahoo og Alibaba avslår kommentarer.
Ifølge Forbes skal Yahoo forhandle om en 35 prosents eierandel til nærmere en milliard dollar. Alibaba er ikke børsnotert.
Alibaba driver flere e-handelssteder for å hjelpe små og mellomstore bedrifter finne fram til hverandre. Den engelskspråklige tjenesten synliggjør kinesiske bedrifters varer for eksport overfor potensielle partnere i andre land. Inntektene kommer fra bedrifter som abonnerer på tjenesten. Alibaba driver en auksjonstjeneste, TaoBao, som vokser raskere enn en tilsvarende kinesisk tjeneste drevet av eBay.
Alibaba skal ha over 15 millioner registrerte brukere fordelt på 200 land. Det anslås at transaksjoner formidlet gjennom tjenesten utgjorde en omsetning på fire milliarder dollar i 2004. Alibabas egen omsetning var 46 millioner dollar.
Yahoo har vært i Kina siden 1999, men taper mot lokale portaler. I fjor kjøpte de selskapet 3721 Network Software som lager en søkemotor for søk på kinesisk.