Cisco leverte kvartalstallene sine i går kveld. Omsetningen vokste med 11,6 prosent, resultatet med 11,1 prosent.
Les også:
- [05.10.2005] Felles tale og data for små bedrifter
- [22.08.2005] Sjekkliste for IP-telefoni
- [10.08.2005] Cisco avsannet Nokia-rykte
Jørgen Myrland, sjef for Cisco Norge, har bare lov til å fortelle om prosentvise endringer, og om hvordan han gjør det i ulike markeder og produktområder.
– I likhet med Cisco sentralt merker vi en kraftig vekst blant mellomstore bedrifter. Sikker IP-telefoni og sikre WLAN er blitt våre varemerker på dette markedet. Ellers merker vi også at Linksys-produktene for hjemmemarkedet vokser kraftig, og er nå oppe i en merkbar del av vår totale omsetning, nærmere bestemt 4 prosent, sier Myrland til digi.no.
IP-telefoni og WLAN er områdene med størst vekst for Cisco Norge. IP-telefoni vokste med 70 prosent i kvartalet fram til 30. juli, sammenliknet med samme kvartalet i fjor. For året fram til 30. juli var veksten 80 prosent. Tilsvarende vekst for WLAN-produktene er 30 prosent for kvartalet, og 50 prosent for året, ifølge Myrland.
– Innen både IP-telefoni og WLAN er sikkerhet blitt et sentralt tema. Det vinner vi mye på. Når det gjelder IP-telefoni selger vi mye gjennom bredbåndstilbyderne. En del av veksten er for eksempel rutere for hjemmemarkedet med støtte for IP-telefoni, som er en del av kundetilbudet fra Telio.
Myrland mener at Linksys, etter å ha kommet inn i butikkjedene, utfordrer D-Link.
Cisco Norge opplever ikke så stor vekst blant småbedrifter som blant mellomstore bedrifter og private, bare 6 prosent.
– Du vil se mer fokus fra oss på SMB-markedet utover høsten, lover Myrland. – Ellers merker vi oss en tendens blant småbedrifter til at de ønsker å sette ut IP-telefoni med talepost og sentralbord som driftede tjenester. Etter hvert som bredbåndsleverandørene utvider satsingen her, vil også Cisco få større innpass.