Som meldt i forrige uke er Frode van der Laak igjen ute på etableringsstien, denne gang som Skype-utfordrer med bredbåndstelefoni og programvare for billig telefoni til PC hos JustIP, tidligere lansert som IPTech.
Les også:
- [08.09.2005] eBay vil kjøpe Skype
- [16.08.2005] Billigere enn Skype - gratis i Norge
- [11.08.2005] IP-gründer satser på nytt
- [06.07.2005] Nok en aktør gir opp IP-telefoni
JustIP åpner offisielt i morgen og vil satse internasjonalt mot 22 land.
Van der Laak er kjent for en rekke nyetableringer og aksjonærvirksomhet i alt fra mobil, 3G og bredbåndstelefoni. Mannen omtales blant enkelte som seriegründer med ikke den helt store stayerevnen, noe van der Laak selv stiller seg uforstående til.
– Jeg har kun vært innleid som konsulent. Det er grunnen til at jeg har trukket meg tidlig ut, forklarer han til digi.no.
Laak står bak både IP Tele og IP24, der han eide 50 prosent av aksjene. IP Tele gikk konkurs, mens IP24 fusjonerte med Briiz. Han har også vært tidligere aksjonær med fem prosent eierandel i Telio og i mobilselskapet Site Communication som senere ble solgt til Sense og Chess.
Laak har også vært med på oppbyggingen av IP-infrastruktruen til Hi3Gs nett i Sverige.
I morgen slipper Laak en programvare som skal konkurrere med ringeprogrammet Skype. Laak selv blir daglig leder og har bundet seg til stillingen i tre år.
Det er Anita Rennan fra Siju design som står bak designet til programvaren.
Laak skal ha fått med seg et børsnotert selskap på eiersiden som eier et stort nettsted. Dette selskapet skal bli en partner for å spre JustIPs Skype-konkurrent.
Skype har til sammenligning 48 millioner brukere.
I tillegg har både Voipbuster og Phonzo lansert tilsvarende Skype-tjenester i Norge, mens Telio har foruten det norske markedet etablert seg i Nederland og Danmark.
Til spørsmålet fra digi.no om ikke JustIP er lovlig sent ute, svarer van der Laak at det er nettopp nå tiden er inne.
– IP-telefonibransjen har vært igjennom de fleste av barnesykdommene og vi vet hvilke knapper vi skal trykke på for å lykkes, sier han til digi.no.
I IP24 måtte nye brukere vente opptil 24 timer for å bli godkjent som ny bruker, mens automatiserte rutiner nå garanterer aksess etter to til tre minutter, forteller Laak.
Kundestøttesenteret er lagt til Rena i Hedmark med syv ansatte, mens hovedkontoret med van der Laak som daglig leder og største aksjonær, er lagt til Oslo. Utviklingsarbeid og prosjekter vil også skje på Rena.
Laak ser USA og Japan som det viktigste markedet, og tror at 40 prosent av kundene kan befinne seg her.
Det er nettopp her den internasjonale børsnoterte partneren med mellom 15 til 20 millioner nedlastinger i året har virksomhet. Dette kan bli springbrettet for internasjonal utbredelse.
I tillegg forventes en kundestrøm gjennom en norsk, foreløpig ikke offisiell eier av et kjent varemerke mot konsumentmarkedet.
JustIP tilbyr både bredbåndstelefoni og programvarebasert IP-telefoni som på sikt kan integrere både telefonkatalogen og SMS-tjenester.
Plattformen er egenutviklet i samarbeid med blant annet et russisk nettselskap. Tjenestene vil utover Windows på sikt også tilrettelegges for Linux, Mac og lommePC.
Frode van der Laak anslår et kundegrunnlag på 10.000 for å kunne gå i pluss. Til sammenligning har konkurrenten Telio i dag vel 80.000 bredbåndstelefonikunder.