Leverandører av bredbåndstelefoni har gjennom interesseorganisasjonen IKT-Norge utarbeidet en sjekkliste som skal hjelpe forbrukere til å orientere seg om de ulike tilbudene av bredbåndstelefoni, heter det i en pressemelding. Sjekklisten gir informasjon om nummerportabilitet, drift og oppsett av tjenesten, ulike prismodeller og sikkerhetsaspekter rundt bruk av bredbåndstelefoni.
Det siste året har tallet nye brukere av bredbåndstelefoni eksplodert. Nedgangen i fasttelefoni abonnenter har sunket tilsvarende. I følge IKT-Norges estimater går om lag 70 til 80 prosent av dem som sier opp sine fasttelefoniavtaler over til bredbåndstelefoni. Tallet på bredbåndstelefoniabonnenter har nå passert 100.000.
– Det er viktig at forbrukerne har de rette opplysninger når de skal vurdere tilbud på bredbåndstelefoni. Sjekklisten vil gi dem bedre oversikt, sier prosjektleder Liv Freihow i IKT-Norge.
IKT-Norge oppretter også et eget forum for aktørene, der ulike problemstillinger rundt IP- og bredbåndstelefoni diskuteres.
Sjekklisten for forbrukere er utarbeidet av IKT-Norge og en arbeidsgruppe bestående av små og store leverandører av bredbåndstelefoni. Post- og teletilsynet og Forbrukerombudet har gitt sine innspill underveis.
Direktør i Post- og teletilsynet, Willy Jensen, hilser initiativet velkommen.
Sjekklisten innholder punkter knyttet til hva slags nummer man får, hvordan tjenesten håndterer nødrop, drift og oppsett av tjenesten, økonomi og sikkerhet. Den skal publiseres både av de enkelte leverandørene, og av IKT-Norge.
Les også:
- [17.08.2005] Sårbarhet i Cisco IP-telefoni
- [10.08.2005] Cisco vinner på IP-telefoni
- [10.08.2005] Styr unna tele-dvergene
- [09.08.2005] IP-telefoni krever egen sikkerhet