Musikkgiganten Warner Music Group tar et stort steg inn på nettarenaen med sitt nye plateselskap. Spørsmålet er om det i det hele tatt bør kalles for ”plateselskap” for artistene som signeres på det nye "e-merket" skal ikke distribueres på noen plate, verken på CD-er eller vinyl.
Planen er å gi ut et mindre antall sanger ad gangen, kun på nett. Med dette håper selskapet å kunne gi kontrakter og tjene penger på langt smalere artister enn de som i dag signeres. Dette er mulig fordi selskapet slipper å lage og distribuere CD-er og likevel får distribuert musikken til nisjepublikum over hele verden.
Musikken som selges i nettbutikkene er langt mer nisjepreget enn i de fysiske platebutikkene. MSNs musikkpartner OD2 bekreftet nylig overfor digi.no at halvparten av salget deres er titler utenfor topp 2000-listen.
Dette er langt fra noen ny ide, og kritikere har sagt at bransjen burde gjøre dette i lang tid. Det er allikevel spennende at det faktisk skjer.
– For mange unge artister har blitt droppet fordi deres første album ikke solgte godt nok, sier Warner styreleder Edgar Bronfman jr til BBC.co.uk.
Han beskriver planen som revolusjonerende. Og mange musikkelskere vil nok like hans planer. For det skal bli mye mer plass til musikk som ikke er presset inn i noen kommersiell tvangstrøye. Nettdistribusjon gjør risikoen mindre for selskapet, og gir dermed artistene mer pusterom.
– Vi ser ikke vår rolle som å kontrollere midlene for hvordan artistenes stemmer blir hørt, men å forsterke de stemmene, sier Bronfman til BBC.cu.uk.
Warner kan ha tatt lærdom av erfaringen med Wilco. Et av deres selskaper nektet i 2001 å utgi deres album Yankee Hotel Foxtrot fordi det ikke var kommersielt nok. Bandet brukte nettet til å skaffe publisitet, fikk kontrakt med et annet Warner-selskap, og fikk kommersiell suksess og en Grammy i fjor.