To norske avdelinger fra store selskaper skilles ut fra moderselskapet denne høsten på grunn av oppkjøp. I begge tilfellene er kjøperne asiatiske. BenQ overtar Siemens’ mobilavdeling 1. september, men først ute var Lenovo, som overtok IBMs PC-del 1. august.
Fra norske IBM fulgte 14 ansatte med. I tillegg er åtte nye selgere ansatt. Disse har fått sin egen etasje i IBM-bygget på Mastemyr.
I USA måtte Lenovo og IBM innkvartere seg i forskjellige bygninger for å få oppkjøpet godkjent. Kongressen var nemlig bekymret for at industrihemmeligheter ville lekke fra IBM til Lenovo. Dette har man merket lite til i Norge, forsikrer administrerende direktør i Lenovo Norge, Hanne Klaussen.
– Vi jobber fortsatt tett med IBM, og ser på oss selv som en forlengelse av IBM. Vi er i såpass tett samarbeid at dørene står åpne, sier hun.
Etter nesten en måned i nytt selskap, er det ikke så mye som er endret, ennå.
– Det viktigste i starten var å få kunder og ansatte over i det nye selskapet. Etter hvert vil vi få fordeler av å være et spesialisert selskap, mener Klaussen.
Lenovo har dessuten planer om å bevege seg inn på nye markeder, det vil si privatmarkedet.
Vil det fortsette?
– Vi har et strategisk samarbeid i fem år. Vi har felles salgsressurser og bruker finans- og supporttjenester fra IBM. IBM skal bruke Lenovo-PC-er som sine arbeids-PC-er og vi er leverandør til PC-biten på deres totalleveranser, sier hun.
Men må kundene velge Lenovo når de kjøper IBM?
– Det ligger nokså sterke føringer på at vi er foretrukket partner, det er en del av avtalen.
Lenovo har rett til å bruke IBMs merkenavn i fem år, men skal raskt i gang med å bygge opp Lenovo som merkevare, forteller Klaussen. Det viktigste initiativet er å sponse OL i Torino 2006 og Beijing 2008.
Overgangen har gått som planlagt, og farten er ikke lavere enn før, hevder Klaussen.
– Vi leverte et fantastisk andrekvartal, ifølge IDCs tall.
Og det er ingen som er skeptiske til at IBM blir Lenovo?
– Nei, vi har tvert imot fått mange positive tilbakemeldinger, sier hun.
Les også:
- [27.09.2005] Lenovo forbereder billig-PC-er
- [20.09.2005] Første Thinkpad med bredskjerm
- [20.09.2005] Vil angripe forbrukermarkedet
- [19.07.2005] IBM-tall etter det store salget
- [02.05.2005] Lenovo Norge etableres over sommeren
- [25.01.2005] Klarsignal for Lenovo Norge
- [24.01.2005] IBM Norge vokser med markedet