Rio, eid av japanske D&M, var førstemann ut med portable MP3-spillere og startet opp en hel industri. Men altfor ofte er det ikke pioneren som blir vinneren. Det er aktører med større evne til design og markedsføring som vinner kappløpet.
D&M, som også står bak merkenavnene Denon og Marantz, forklarte ifølge Reuters nedleggelsen av Rio med at dette er blitt et massemarked-produkt som ikke lenger passer i forhold til selskapets strategier, og at selskapet ikke lenger vil investere i dette markedet. Rio-produktene var blitt et tapsprosjekt for D&M.
De siste Rio-produktene vil bli produsert i slutten av september.


- Det er helt klart et tap for Microsoft-leieren, sier Michael McGuire, analytiker i Gartner, til Reuters.
- Når én av de tidlige lederne i markeder forsvinner, er det nødt til å vekke bekymring, mener han.
Selskapene som har satset på Microsofts teknologi, konkurrerer om oppmerksomheten, ikke bare med Apples iPod-produkter, men også innbyrdes. Blant annet Creative Labs har nylig oppgitt Apples dominans som årsak til dårlige resultater.