Å sende IT-drift ut av selskapet – «outsourcing» – har blitt svært populært i Norge. Men å sende IT-oppdrag ut av landet, å «offshore», har vært en trend i utlandet, som ikke har påvirket Norge, så langt.
I Norge har det knapt forekommet rene offshoringkontrakter, inntil Telenor nå skaffer seg nye HR-systemer (lønn og personal, HR står for «human resources») fra indiske Tata.
Les også:
- [09.11.2005] Punkterer åtte myter om outsourcing
- [12.10.2005] Norsk IT-vekst kan skje mest i India
- [08.09.2005] Forskning slakter outsourcing
- [02.09.2005] Hva skal vi leve av etter IT?
- [01.09.2005] Telenor-kontrakt til India, ikke Norge
Men analysebyrået IDC er overbevist om at denne trenden er i ferd med å ta av, også i Norge. Det kommer tydelig frem i deres rapport for det norske tjenestemarkedet, med spådommer for perioden 2005 til 2009.
– Teleoperatører har gått i bresjen for slike ting før. De er store virksomheter og har spesifiserte krav. Det er naturlig og definitivt ikke overraskende at de gjør dette, sier Nils Molin, analytiker i IDC.
Molin mener Telenor egentlig ikke har noe valg. De må følge de globale trendene for å drive ned kostnadene og være konkurransedyktige.
Telenor valgte å inngå en kontrakt med et selskap som ikke er representert i Norge. Molin tror ikke dette blir den dominerende modellen. Han har langt mer tro på at lokale selskaper oppretter utviklingssentre i lavkostland, eller at selskaper fra lavkostland etablerer seg lokalt.
– Mens offshore-leverandører ble regnet for eksotiske for mindre enn et år siden, og kun ble inkludert i tilbud hvis kunden spurte om det, inneholder applikasjonsrelaterte tjenester i dag ofte en offshore-komponent, skriver IDC. Men dette viser mest til Sverige, der man har eksperimentert langt mer med offshoring enn i Norge.
– Ikke all erfaringen er positiv, men selskapene vet mer om hvordan de skal håndtere dette, sier Molin.
IDC mener norske kunder fremdeles vil være skeptiske til å bruke rene offshore-leverandører direkte. Men få vil ha innvendinger mot at deres tjenestetilbydere bruker en kombinasjon av innlands og offshoreressurser for å levere.
Offshoring fra Norden til østeuropeiske land er særlig økende. Kjente leverandører som Accenture, SBS og HP bygger opp tjenestesentre i Baltikum, Polen, Ungarn og Tsjekkia. Samtidig ekspanderer indiske selskaper inn i denne regionen. Satyam har bygd opp et senter i Tsjekkia og TCS i Ungarn, melder IDC. Store svenske IT-selskaper har også opprettet utviklingssentre i lavkostland.
IDC tror offshoring på litt sikt vil påvirke hele det norske markedet, og gjøre det vanskelig for lokale leverandører som ikke bruker noen lavkostressurser. "Disse selskapene kan lett bli oppkjøpsmål for offshore-leverandører som ønsker å etablere et lokalt brohode i Norden" skriver IDC.
Foreløpig handler offshoring mest om prosjekttjenester, vanligvis applikasjonsutvikling, men IDC forventer at fokus med tiden vil flytte seg mot tjenesteutsetting.