Det legges masse fiber i Norge, stadig mer også helt frem til husstander. De fleste fibernett bygges i dag i regi av regionale og lokale energiverk. Utfordringen blir å fylle nettet med attraktivt innhold til riktig pris, og dermed få konkurransekraft og lønnsomhet.
Norske kunder er fremdeles preget av telemonopolet, mener Netnordic. Selskapet vil ha slutt på lukkede nett slik at kunden får anledning til å velge og markedet preges av konkurranse.
Markedsdirektør Tom Solberg i Netnordic viser til at svensk bredbånd nå har blitt kåret til verdens beste som følge av et åpent nett.
Det er Mälarenergi Stadsnät som denne uken vant den prestisjetunge, internasjonale utmerkelsen Cornerstone Award i kategorien Most Advanced FTTP (fiber til hjemmet) bredbåndsnett.
Ifølge juryen er dette verdens suverent mest avanserte bredbånd. 25 innholdsleverandører tilbyr 60 ulike tjenester på ett og samme 100 Mb/s fibernett.
Løsningen er tilgjengelig i Norge gjennom produsenten PacketFront og bredbåndsleverandøren Netnordic.
Solberg forteller at Packetfront har levert 60 slike nett i verden, mens Netnordic foreløpig har levert to, den ene i Varanger og den andre er under utbygging.
Netnordic er etablert av tidligere Alcatel-ansatte med bakgrunn fra hussentraler, call center og data nettverk til det nordiske bedriftsmarkedet.
Det er kompetansen innen IP-nettverk og trippeltjenester (telefoni, bredbånd og TV-innhold) som Netnordic vil utnytte i kampen for åpent nettverk mot sluttkunden.
Solberg gremmes over at Norge ligger langt bak Sverige på trippeltjenester og utbygde fibernett.
Mens det i Norge i hovedsak har vært Lyse Tele og energiselskapene som har tilbudt trippeltjenester til en pris fra mellom 750 til 1000 kroner i måneden, koster det i Sverige halve prisen.
I Västerås dekkes halvparten av befolkningen gjennom det fiberbaserte bredbåndsnettet til Mälarenergi, noe som tilsvarer 30.000 husholdninger, over halvparten av alle bedrifter og alle skoler og kommunale forvaltninger. Alle har de tilgang til minimum 100 Mb/s fram til veggen og kan velge mellom 60 ulike tjenester fra 25 leverandører i samme nett.
Netnordic jobber på tilsvarende måte for å øke etterspørselen etter tradisjonelle trippeltjenester, men også etter film-på-bestilling, alarmer, spill, lagring, lokale tjenester og underholdning.
Med Netnordics åpne bredbånds handelsplass kan netteier velge forretningsmodell, altså hvor mye eget innhold, hvor mye egen drift, og ikke minst hvor mye innhold fra andre tjenesteaktører. Enten det er på fiber, xDSL eller radio.
Selskapet anbefaler nå norske energiverk å skille nett og innhold, og å konsentrere seg om infrastruktur, salg og drift. Innholdet bør leveres av nasjonale og lokale partnere. Volumtjenester som IPTV, Internett og telefoni er områder som krever store volumer og merkenavn for å overleve.