I forrige uke viste nye tall at Telenor sliter med sitt omdømme, men det er bredbåndsleverandøren Nextgentel som er på klagetoppen hos Forbrukerrådet.
Av antall henvendelser per 19. september har Forbrukerrådet mottatt hele 537 klager på Nextgentel, etterfulgt av Tele2 med 484 klager, Netcom 279, Telio 251 og først på femteplass kommer Telenor med «bare» 138 klager, ifølge Dagens Næringsliv.
Dette er oppsiktsvekkende, for Nextgentel har langt færre kunder enn både Telenor og Tele2. Tallene viser altså at en langt større andel av Nextgentels kunder har klaget til Forbrukerrådet enn fra de to andre selskapene på toppen av listen. Også Telio har uforholdsmessig mange klager.
Til sammenligning toppet Telenor listen i fjor med 1.716 klager, etterfulgt av Tele2 med 614 klager og Nextgentel med bare «173» klager.
Det er dermed klart at Telenor har vist en kraftig forbedring, mens Nextgentel har hatt en tilsvarende tilbakegang.
Nextgentel er den nest største bredbåndsleverandøren etter Telenor med 17 til 18 prosent markedsandel.
Per Johnsen i Forbrukerrådet sier til Dagens Næringsliv at klagene retter seg spesielt mot angrerett, levering og kundeservice.
Forbrukerrådet vil i løpet av måneden innkalle teleselskapene til et møte.
Det har ikke lykkes digi.no å få en kommentar fra Nextgentel.