RESULTATERFINANS

Vil angripe forbrukermarkedet

Hanne Klausen i Lenovo Norge lover å angripe forbrukermarkedet. Et annet mål er å banke Dell.

20. sep. 2005 - 13:01

IBM trakk seg ut av hjemmemarkedet for PC-er for mange år siden. Salget av IBMs PC-avdeling til det kinesiske selskapet Lenovo gjør at det igjen varsles et framstøt mot forbrukermarkedet med IBM-merkede PC-er.

– Det er i stor grad snakk om å slå sammen komplementære selskaper, sier administrerende direktør Hanne Klausen i Lenovo Norge. – 83 prosent av salget til Lenovo Kina gikk til forbrukermarkedet, og 82 prosent av alle solgte masker var stasjonære. I IBM som helhet var det motsatt: 60 prosent bærbar, og 57 prosent til bedriftsmarkedet.

I andre kvartal i år erobret Lenovo Norge topplassen innen bærbare til bedrifter, med en andel av 23 prosent. Dette er en stilling hun akter å befeste. Forbrukermarkedet vil komme etter hvert.

– Vi vil gå inn på forbrukermarkedet i Norge i løpet av 2006 etter hvert som de nye produktene kommer. Vi vil ta dette gradvis. I første omgang vil det dreie seg om multimedie-PC-er. Lenovo har et bredt utvalg andre produkter også, som skrivere, kameraer og PDA-er. I første omgang vil vi konsentrere oss om PC-er her i landet.

Det er et uttalt mål for Lenovo å ta opp konkurransen med Dell. Klausen nevner tre faktorer hun mener vil la Lenovo gå forbi Dell, også her i landet.

– Vi vil satse på egnede produkter og pris, samt totale eierkostnader på bedriftssiden.

På det personlige plan har Klausen også en viktig oppgave.

– Jeg har permisjon i begynnelsen av desember. Etter noen måneder kommer jeg sterkt tilbake, smiler hun med hånden på magen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra