Entusiaster har lenge bygd egne stue-PC-er, og brukere i flere land har kunnet kjøpe ferdige maskiner kunder for å samle musikk, bilder, TV-titting og video i én boks.
Nå står deler av den norske PC-bransjen klar. Ifølge Tore A. Särelind, ansvarlig for konsument-PC-er i HP Norge, skal Microsoft lansere den norske versjonen av stue-PC-systemet Windows Media Center 17. oktober. Denne spesialversjonen av Windows viser enkle menyer på TV-skjermen, og styres av en fjernkontroll for å spille av og ta opp musikk, TV og video.
Les også:
- [22.03.2006] Stue-PC-salget skyter endelig i været
- [04.11.2005] Gartner uten tro på stue-PC-er
- [13.10.2005] Spår lavt salg for Windows Media Center
- [10.10.2005] Tyvstarter salget av norsk Media Center
- [22.09.2005] Planlegger superbillige stue-PC-er
- [03.09.2004] Her er fremtidens «stue-Windows»
Sammen med Microsoft står minst to store PC-produsenter klar med maskiner. HP og Fujitsu Siemens er blant de internasjonale aktørene som har satset hardest på stue-PC-er.
– Her åpner det seg et helt nytt marked, og det er ikke så mange konkurrenter, påpeker Andreas Tollefsen i Fujitsu Siemens til digi.no.
Stue-PC-er, enten basert på norsk Windows Media Center, andre løsninger for Windows eller alternativer med Linux, gir mange fordeler. Brukere får enklere tilgang til sin lagrede underholdning og kan styre TV-opptak gjennom å markere programmer i TV-guiden.
Men maskinene blir forholdsvis dyre sammenlignet med vanlige maskiner. De vil starter på 8000–9000 kroner, får digi.no opplyst.
Fujitsu Siemens vil tilby to typer maskiner. Selskapet lanserte de kompakte design-modellene Scaleo C før sommeren. Maskinene er ikke av de billigste, men for 12.000 kroner får man blant annet væskeavkjøling, noe som nesten eliminerer støyen helt.
Selskapet er også klare med en Scaleo E-modell som i størrelse og design minner om en videospiller. Denne vil koste ned mot 8000 kroner, forteller Tollefsen.
– Vi tror på noen tusen enheter i julesalget. Dette er foreløpig ikke noe massemarkedprodukt, men vi tror på et godt salg.
Tollefsen røper at begge maskinene skal lanseres sammen med en norsk partner, trolig en tjeneste for å leie video over Internett.
HP vil stille med tre maskiner, og har gjort avtaler med blant andre Elkjøp for å spre nyheten.
– I USA og England der stue-PC-er har vært i salg i noen år, tar nå salget av, forteller Särelind. Dette viser at det kan ta litt tid, forbrukerne må se og lære hva en stue-PC faktisk er. Men vi tror det kommer til å gå raskere i Norge: Vi er teknologikåte og betalingsvillige. De mest avanserte brukerne kjenner også konseptet fra presse og utenlandsk markedsføring, påpeker HP-sjefen.
HPs erfaring i andre land har vært at det er enklere å starte opp med tradisjonelle PC-maskiner og senere lansere mindre designmodeller. HP starter derfor med tre tårnkabinett. Prisene vil starte på 8900 kroner og gå opp til 12.000 kroner for en modell med en ekstern harddisk.