Stadig flere CD-er utstyres med kopisperre (DRM). I tillegg er stort sett all musikk man kan bestille fra nettet beskyttet på den samme måten.
Rettighetsorganisasjonen Business Software Alliance (BSA), som vanligvis mest forholder seg programvarespørsmål, har i en undersøkelse også sett dette.
Samtidig melder organisasjonen at de fleste europeiske land, bortsett fra blant annet Storbritannia, Irland og Luxembourg, krever inn kopiavgifter. Disse ble introdusert før kopisperrene ble innført som et middel for å kompensere rettighetshaverne for legitim, privat kopiering.
BSA skriver at Artikkel 5-2-B i EUs copyright-direktiv beskriver en gradvis utfasing av kopiavgifter etter hver som kopisperreteknologiene blir utbredt. Men foreløpig har få av de europeiske landene implementert dette på en måte som forhindrer at digitale enheter belastes med kopiavgifter.
BSA-undersøkelsen viser at størrelsen på det kopisperrede, nettmusikkmarkedet i USA, Vest-Europa og EU-medlemmene i Øst-Europa vil komme opp i omtrent 1,86 milliarder euro i 2008, omtrent sju ganger så mye som de omtrent 235 euro det ble omsatt for i 2004. Veksten i Vest-Europa ventes å vokse med mer enn 500 prosent, til 559.1 millioner euro, fra 2005 til 2008.
- Med DRM-teknologienes stadig større rolle i markedet, har avgiftene blitt en overflødig dobbeltakst for konsumentene, sier Francisco Mingorance, direktør for offentlig politikk i Europa, hos BSA.
- Avgiftene ble designet for å kompensere for privat kopiering som ikke er mulig å håndheve, men med DRM forsvinner behovet for avgiftene, mener Mingorance.
En tidligere BSA-undersøkelse spådde at de private kopiavgiftene i Frankrike, Spania, Tyskland, Nederland og Italia ville øke med 500 prosent i perioden 2002 til 2006.
Til tross for at nedlastbar musikk gjennom DRM krever inn punktavgifter fra forbrukerne, viser tall fra den tyske handelsorganisasjonen Bitkom at konsumenter betaler opptil 150 euro i private avgifter for et typisk oppsett av PC, skanner, skriver og CD- og DVD-brenner for hjemmebruk eller for små kontorer, selv om de kjøper kopisperret, digitalt innhold som for eksempel nettmusikk.
Ifølge BSA betyr dette at europeiske forbrukere tvinges til å betale brukerrettigheter flere ganger for den samme musikken, både når den lastes ned og gjennom avgifter på utstyret deres.
- Lovgiverne kan ikke ignorere at private kopiavgifter blir stadig mer foreldet i den digitale alderen. Regjeringer har en mulighet til å forbrukerne virkelige fordeler ved å innføre reglene i det europeiske copyright-direktivet og å fase ut de utdaterte avgiftssystemet, sier Mingorance.