Yahoos tall for tredje kvartal gjenspeiler den store økningen i reklame på Internett. 87 prosent av Yahoos inntekter dreier seg om annonser. Fratrukket trafikkommisjoner økte omsetningen med 42 prosent til 932 millioner dollar, sammenliknet med samme kvartal i fjor.
På papiret er resultatet praktisk talt uendret, fra 253 millioner dollar i fjor til 254 millioner i år. Trekker man fra inntekter fra salg av investeringer, blir bildet helt forskjellig. I år tjente Yahoo 16 millioner dollar på slikt, mens i fjor solgte de Google-aksjer for 129 millioner dollar. Resultatet er følgelig bedret fra 124 millioner dollar til 253 millioner, en økning på 104 prosent.
Det korrigerte resultatet svarer til 0,16 dollar per aksje, mot analytikernes forventning om 0,14 dollar per aksje.
Prognosen for årsomsetningen er uendret, og ligger i intervallet 3,66 milliarder til 3,71 milliarder dollar.
Problemet for Yahoo er at Google vokser enda raskere enn dem, og at Google-søk gir flere annonsevisninger. Citigroup-analytiker Mark Mahaney sier til Financial Times at 20 prosent av søkene på Google gir annonseinntekter, mot bare 11 prosent på Yahoo.
Det er bakgrunnen for at Yahoo tar tiltak for blant annet å bedre søkealgoritmene. Selskapet mener investeringene vil begynne å gi betydelige utslag i form av økt omsetning i månedene framover.