Amerikanske bedrifter bruker advokater og rettssaker til å løse mange typer utfordringer som ikke norske bedrifter ville ha drømt om.
Nå viser det seg av Verisign har truet seg å få forlenget den lukrative kontrakten på å administrere .com-adressene frem til 2012.
Årsaken til dette er at Verisign lanserte i september 2003 lanserte et system som gjorde at folk som tastet inn ikke-eksisterende adresse ble ledet til en Verisign-side med reklame. Dermed tjente Verisign penger på å vise reklame i stedet for å folk fikk den vanlige blanke 404-kode/siden eksisterer ikke.


Icann protesterte og Verisign saksøkte så Verisign for forsøk å ha overgått sitt mandat og forsøkt å regulere næringsvirksomhet. Rettssaken ble først nektet opptatt, men Verisign gav seg ikke og saksøkte på nytt i en ny stat.
I går gikk Verisign med på å droppe en potensielt dyr rettssak mot at de fikk forlenget driften av .com-domenene. Verisign tjener 6 dollar i året på hver av de 35 millioner registerert .com-adressene, noe som gir en årsomsetning på 1,35 milliarder norske kroner.