Verdens nest største leverandør av bærbare musikkspillere, Creative Labs fra Singapore, har nettopp levert kvartalstall med 85 prosent fall i driftsresultat (til 700 000 dollar) trass i 33 prosent økning i omsetning (til 280 millioner dollar) sammenliknet med samme periode i fjor.
Creatives hovedkonkurrent er markedets ener, Apple, som har erobret verden med sine ulike modeller av iPod.
Creative oppgir to hovedproblemer i konkurransen med Apple: prispress og problemer med å få tak i flashminnebrikker.
Foran julesesongen er problemet med å få tak i tilstrekkelige mengder flashminnebrikker akutt. Creative mener at en avtale mellom Apple og storprodusenten Samsung favoriserer Apple på bekostning av alle andre leverandører.
– Mange kinesiske leverandører har gitt seg de siste seks månedene, og andre asiatiske produsenter er også i ferd med å trekke seg fordi det er svært vanskelig å stå i mot denne formen for press, sa Creatives toppsjef Sim Wong Hoo i en konferansesamtale med analytikere.
Pioneren blant MP3-spillere, japanske Rio, gikk nylig konkurs.
Problemet er den minste iPod-modellen, Nano, som bruker NAND flashminne i stedet for harddisk. Ifølge analyseselskapet iSuppli har selger Samsung minnekomponentene til iPod Nano i en pakke på 2 GB for 54 dollar. Det skal innebære en vesentlig rabatt.
iSuppli anslår at Apple kan stå for opptil 40 prosent av Samsungs samlede flashminneproduksjon i annet halvår i år. Det betyr at konkurrentene må slåss om resten, til betydelige høyere pris enn det Apple betaler, og likevel ikke få nok brikker.
– Apple har radikalt endret dynamikken i både minnemarkedet og MP3-spillermarkedet, sier Chris Crotty i iSuppli til Financial Times.