Norske Asono startet opp for snaue tre år siden med å tilby hjemmeelektronikk innen MP3, DAB og DVD til det skandinaviske markedet.
I utgangspunktet synes kampen mot iPod og Creative en umulig oppgave, men Asonoa klarer seg bra, viser nye tall. Og dette skjer mens Creative sliter tungt og MP3-pioneeren Rio har trukket seg.
Asono har friskt tatt opp kampen med gigantene Apple og Creative, og kan vise til hyggelige veksttall.
Omsetningen for 2004 viser at selskapet har vokst til 27 millioner kroner i omsetning, opp fra 8 millioner i 2003. Resultatet ble minus 1,2 millioner kroner.
Markedsansvarlig Lars E. Elstad sier til digi.no at det ligger i år an til 50 prosent økning i omsetning fra i fjor. Det knytter seg store forventninger til desembermåned, der salget av MP3 spillere vil toppe seg i forhold til julehandelen.
Det kan likevel tyde på at Asono ikke helt har nådd målet de satte seg i sommer om å selge 100.000 spillere i Norden. Dette skulle helst gitt en omsetning på 70 millioner.
Elstad anslår en markedsandel på opptil 20 prosent allerede i Skandinavia, og forteller at Asono etterhvert har som målsetting å være blant de ledende aktørene innen gitte produktområder på det globale markedet.
Han mener MP3 spillere i lavprissegmentet har blitt en typisk forbruksvare og såpass billig at selskapene forventer hyppige utskiftinger.
Det er spesielt billige flash minnebaserte MP3-spillere med 512 MB minne som blir den typiske julegaven, tipper Elstad.
Flashspillere fordel av å være mer robuste enn harddisker, som tåler støt dårlig, og ettersom de ikke har bevegelige deler kan batteriene vare mye lenger. Micas batteritid er likevel bare 12 timer, som er omtrent på linje med en iPod mini.
Målet for Asono er å treffe mange, og nettopp derfor lokker selskapet med MP3-spillere helt ned til 500 kroner som er strippet for ekstrafunksjoner og med enklere teknologi.
Elstad frykter ikke mobiltelefoner med innebygget MP3-spillere, nettopp på grunn av at prisen på MP3-spillere nå er så skviset.
Han tror pris vil være en viktig faktor og driver framover. På grunn av den sterke etterspørselen i forkant av desembermånedene, har minneprisene gått kraftig oppover.
Motsatsen er Mica Play som en gigabit minne og ligger i øverste prissjikt fra 995 kroner. Spilleren er et rent design som henger rund halsen som et smykke.
Mica har fått innpass i Experts 750 butikker og Elkjøps 200 i Norden. De store kjedene opplyser at salget har gått bedre enn ventet og at de har store forventninger til salget.
Elstad opplyser at den typiske brukeren er fra tenåringer og til 40 pluss. Det er 30 til 40-åringene som er den kjøpesterke og teknobevisste gruppen som handler i øvre prissjiktet.
Asonos konsept går ut på å få norske designere til å lage spennende nye produkter, som Asonos folk så får produsert, hovedsakelig i Øst-Asia. Flere av hovedpersonene i selskapet har jobbet med såkalt «sourcing», å finne deler og produsenter, i dette området i flere år før de startet Asono.
For å bedre kontroll med utviklingen har Asono åpnet kontor i Seoul, Korea. Seul-kontoret vil håndtere salg av asonoprodukter i det asiatiske markedet, og Elstad tror dette vil styrke kvalitetsstempelet for selskapet.