Kelkoo.no og DinPris.no er såkalte prisagenter som ved hjelp av et program kan sammenligne prisene fra forhandlere på nett.
Dette er ment som en hjelp til forbruker, som fritt kan sammenlikne produktpriser før de tar det endelige valget.
Men ikke alle butikker er like begeistret for tjenesten.
Blant disse er Elkjøp som nå har kjørt en markedsføringskampanje, der det hevdes at «prisagenter ikke forteller hele sannheten», skriver Aftenposten.
Elkjøp begrunner dette med at det bare er under 10 prosent av markedet som er representert hos DinPris.no. Verken Spaceworld, Euronics eller Elkjøp er med hos prisagentene. Dette kan gi svært skjeve prissammenligninger og lure forbrukerne.
Elkjøp er ikke villig til å betale prisagentene provisjonen på mellom tre til fem prosent, som det koster å være med i prissammenligningen.
Dette er penger elektrokjeden heller vil gi videre til forbrukere i form av lavere priser, hevder Elkjøp.
Elkjøp kan likevel være villig til å være med dersom det lages en offentlig finansiert prisagent, tilsvarende det Post- og teletilsynet har gjort for telemarkedet.