digi.no skrev i forrige uke om EDB IT Drifts ustabilitet mot sine banker og deres sluttkunder. Både bedriftskunder i Handelsbanken og DnB Nor meldte om ustabile linjer og til tider fullstendig nedetid.
Dette pågikk over flere dager, og frustrerte kunder tok kontakt med digi.no.
Les også:
- [01.07.2008] Stadig nedetid for flere nettbanker
- [17.06.2008] DnB Nors nettbank nede igjen
- [18.02.2008] DNB Nors nettbank er nede igjen
- [25.01.2008] Nettbankene var nede igjen
- [31.07.2007] DnB Nors nettbank er nede igjen
- [13.02.2006] DnB Nor-kunder fortviler over nedetid
- [19.01.2006] DnB får refs for nettbank-problemer
- [14.12.2005] DnB Nor-nettbank nede enda en gang
- [06.12.2005] Mange bedrifter uten nettbank igjen
- [11.11.2005] Bedriftskunder uten nettbank
I dag er det privatkunder hos DnB Nor nettbank som rammes. Betalingstjenesten har ikke vært tilgjengelig i hele dag.
Vi beklager, men på grunn av ustabilitet hos vår driftsleverandør er det for øyeblikket problemer med regningsbetaling og betalingsoversikt. Vennligst forsøk igjen senere, lyder beskjeden.
Nå står DnB Nor i fare for å miste flere kunder.
digi.no har over flere timer forsøkt å få kontakt med informasjonssjef Helge L’orange i EDB IT-drift.
Først 14:21 ringer L’orange tilbake og bekrefter at EDB IT Drift jobber tett med DnB Nor for å få tjenesten opp igjen.
Han understreker at det bare er enkelte tjenester som ikke lar seg utføre som for eksempel regningsbetaling. Regninger som er lagt inn tidligere vil bli belastet som vanlig.
L’orange kan heller ikke denne gang fortelle hva som er årsaken, men vil etter at tjenesten er gjenopprettet kartlegge årsakssammenhengen.
Han understreker at forrige ukes ustabilitet mot bedriftsbankkunder er en helt annen årsak enn privatkundene.
- Bedriftskunder og privatkunder har store systemer med kompliserte løsninger på helt uavnengige plattformer. Det behøver dessuten ikke være infrastrukturen, men sentrale programvarer som kan være årsaken her, sier han til digi.no.
Hva EDB IT Drift gir i kompensasjon er knyttet opp i avtaler mellom bankene og deres kunder i første rekke.